Publicitat
Publicitat

VAGA ENCOBERTA DE MAQUINISTES

L'oposició censura la gestió de l'executiu pel silenci i la poca implicació de Recoder

El Govern es desentén del caos als trens i en culpa Renfe i l'Estat

El primer conflicte sobre infraestructures de l'era Mas ha agafat a contrapeu el Govern, que ha trigat a comparèixer. L'oposició demana que Recoder assumeixi responsabilitats i que no fugi d'estudi.

Davant la vaga encoberta dels maquinistes de Renfe, els partits catalans no s'han mogut ni un mil·límetre del protocol d'actuacions en cas d'un conflicte similar. Així, mentre l'oposició retreia ahir al Govern una mala gestió de l'aturada, l'executiu responia que la responsabilitat no era seva, sinó de les altres parts implicades. L'única novetat és que, a causa del poc engranatge de l'equip de Mas, aquest ha trigat a reaccionar, i que el conseller de Territori, Lluís Recoder, no va referir-se al conflicte fins a 24 hores després que esclatés, i a través d'una piulada al seu Twitter. Va trigar 24 hores més a explicar-se en persona, un fet que l'oposició va criticar.

Tanmateix, l'exalcalde de Sant Cugat va ser contundent ahir en repartir culpes sobre la vaga encoberta. Els primers a rebre van ser els maquinistes, a qui va acusar de ser "un col·lectiu de privilegiats" que viu "en una galàxia diferent de la dels usuaris". Posteriorment va carregar contra els retards de les inversions en el manteniment de les infraestructures per part de Foment i, finalment, i repescant el discurs de CiU a l'oposició, va lamentar els termes del traspàs de Rodalies pactat fa un any pel tripartit, afirmant que la Generalitat n'és titular, "però la companyia és estatal, les vies i la catenària són de Foment i les estacions tampoc" han canviat de mans.

Un mes i mig després que l'anterior executiu en funcions prorrogués el contracte de Renfe per seguir oferint el servei de Rodalies i Regionals, Recoder i altres membres del Govern, com la vicepresidenta Joana Ortega, van avisar ahir que, si el servei no és bo, en qualsevol moment poden buscar una altra operadora. En aquest sentit hi podria haver tres opcions damunt la taula: encarregar el servei a Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya, crear un consorci entre aquest i la mateixa Renfe o fer la concessió a l'empresa francesa SNCF, que ja s'hi va oferir fa un any.

Les crítiques de CiU a l'oposició
Les raons de Recoder no van satisfer els partits de l'oposició, que van recriminar al Govern la seva manca de coordinació, el silenci dels consellers responsables i que el marge de maniobra que té li permetia actuar millor. Així, el PSC i Esquerra li van recordar que la Generalitat té competències per negociar en cas de conflicte laboral, en gestió de la informació i en adequació de transports públics alternatius. De fet, CiU va culpabilitzar també el govern tripartit de la mala gestió en la crisi a Rodalies del 2007, quan encara tenia menys marge que ara. En aquesta línia, ICV-EUiA i Ciutadans ja han avisat que demanaran la compareixència de Recoder al Parlament perquè doni explicacions.

El PP de Barcelona va més enllà i avui plantejarà a la Comissió de Seguretat i Mobilitat de l'Ajuntament la militarització del servei si no es resol la crisi per altres vies. Ortega també va lamentar no disposar "de les mateixes eines" que Madrid en el cas dels controladors aeris.

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT