Publicitat
Publicitat

29-M AVÍS A RAJOY

Les principals fàbriques paren sense grans incidents i els sindicats xifren el seguiment en el 95%, mentre la patronal el rebaixa al 15%

L'aturada es generalitza a la gran indústria

La indústria va aconseguir els índexs més grans de seguiment durant la vaga general. Segons els sindicats, un 95% dels treballadors van seguir l'aturada, mentre que la patronal discrepa i apunta al 15%.

Les principals fàbriques catalanes van parar ahir la producció després de pactar en molts casos amb la direcció uns mínims de plantilla per a tasques de manteniment o vigilància. Així, el sector productiu va tornar a ser l'emblema de la vaga general i un termòmetre en el qual els sindicats van aferrar-se per proclamar l'èxit de la convocatòria.

Les tensions van concentrar-se sobretot a les entrades dels polígons industrials. "Tinc el mateix dret que tu a anar a treballar!", va cridar una conductora a un dels delegats sindicals que li impedia passar al polígon de Ca n'Amat, a prop de la Seat. "Amb la vaga també lluito pels teus, de drets, o aviat no en tindrem cap", li va respondre el piquet. En alguns casos, quan la discussió pujava de to, van haver d'intervenir els Mossos.

Segons els sindicats, el seguiment va ser "massiu" i va arribar al 95% a la indústria, encapçalada per la metal·lúrgia i l'automoció. Van parar les fàbriques de Seat i Nissan i els mateixos treballadors van vetllar perquè els seus proveïdors tampoc no produïssin ni una peça. Tampoc van treballar a Alstom, Derbi, Ficosa i Roca, per citar exemples a la vora de Barcelona. Més enllà de l'àrea metropolitana, però, el seguiment també va ser alt. Segons la UGT i CCOO van parar les mines d'Iberpotash al Bages, la química Ercros a Girona i Comforsa a Ripoll.

El Govern va rebaixar el seguiment al 23% i la patronal Unió Metal·lúrgica de Catalunya (UMC) va dir que els sindicats només havien aconseguit paralitzar un 15% del sector. Basant-se en una enquesta feta al llarg del matí van assegurar que s'havien parat grans fàbriques de l'àrea metropolitana, però que a Catalunya la major part de les 17.000 empreses del metall són pimes i ahir hi regnava la normalitat. Segons la patronal, el cost de l'aturada és de vuit milions d'euros i suposa el 35% de l'increment salarial als treballadors previst per a tot aquest any.

Més enllà del metal·lúrgic, altres sectors com l'alimentari van afegir-se a l'aturada. Les instal·lacions de Panrico, Chupa Chups i Freixenet també van estar parades, segons el recompte que van facilitar els sindicats majoritaris en els comitès d'empresa.

Les rotondes, estratègiques

Des de la matinada grups de piquets van organitzar-se als principals polígons industrials per garantir que només hi accedien els vehicles que acreditessin que formaven part dels serveis mínims. En el cas de Seat, la seva ubicació a les portes del polígon Ca n'Amat d'Abrera va facilitar que els treballadors poguessin exercir com a porters i controlessin entrades i sortides des de primera hora de la nit.

La tensió, segons els mateixos sindicats, va centrar-se en empreses petites i mitjanes, ja que les grans tenien majoritàriament uns mínims pactats que van garantir la pau. Va ser el cas de Seat, on només va treballar un 2% de la plantilla i els sindicats gairebé no van haver d'intervenir per dissuadir ningú. "Aquí avui no vindrà ningú que no hagi de venir", assegurava el president del comitè, Matías Carnero. Només un camioner despistat va aparèixer a primera hora del matí, i va fer mitja volta quan el van informar de la vaga. Els delegats sindicals van visitar els seus principals proveïdors -Gestamp i Grupo Antolín- i les principals plantes veïnes -com la de Solvay- per assegurar-se que tampoc no treballaven.

A Nissan, a la Zona Franca, el seguiment també va ser unitari. El portaveu de CCOO a l'empresa, Raúl López, va explicar que els treballadors van fer ronda per la zona i van participar en el piquet al Makro o a les cotxeres de TMB. "Tot plegat ha sigut més tranquil que l'última vaga, la gent estava més conscienciada que calia aquesta resposta", va explicar López.

Al Vallès, en polígons com el de Derbi a Martorelles la indústria també va parar majoritàriament, segons el portaveu de la UGT, Diego Moriñas. També al polígon Riera de Caldes, on hi ha Yamaha, la planta es va aturar del tot. També van parar la farmacèutica Uriach, el fabricant de cotxets de nadons Jané i el proveïdor de l'automòbil Estampaciones Sabadell. Entre les grans empreses que no van aturar l'activitat, tot i les concentracions de piquets a la porta, hi va haver Mango i l'alemanya Würth, segons el portaveu de CCOO a Yamaha, Òscar Rivera. A l'Hospitalet, la carretera del Mig presentava un aspecte més tranquil que un diumenge, amb la major part de les empreses i tallers de reparació que hi estan instal·lats tancats.

Brots de tensió

Els sindicats van assegurar que la tranquil·litat va imperar durant la jornada, amb alguns episodis aïllats en què es va arribar a les mans. Alguns conductors van patir cops a la carrosseria del cotxe i els Mossos van haver de garantir el pas en algunes rotondes. "Apaga el motor, perquè a sobre gastaràs benzina", va dir un piquet a un conductor. La majoria feien mitja volta i els que al·legaven que eren servei mínims a les seves empreses havien de presentar una carta que ho acredités.

Un altre episodi de crispació es va viure al Grup d'Alimentació Guissona, segons un portaveu de la UGT. L'empresa no va aturar la producció i un grup de piquets es va concentrar als accessos per impedir el pas de camions.

Les patronals van lamentar els episodis i van renyar els associats que havien acordat tancar ahir per evitar piquets i recuperar-ho un altre dia. Segons la Unió Metal·lúrgica de Catalunya, aquestes maniobres donaven ales a la protesta i alteraven el recompte final del seguiment de la convocatòria.

La participació de la indústria va ser un dels punts forts de la vaga general, com acostuma a passar en jornades com la d'ahir. La gran organització dels treballadors d'aquest sector ho afavoreix, al contrari del que passa en activitats com els serveis, més dispersos, amb més microempreses i menys organització en comitès. La paralització de les grans fàbriques i de moltes de més petites va deixar-se notar en els consums energètics, que a Catalunya van baixar un 24%, tant pel que fa a la llum com al gas. Pel que fa al consum de llum a tot l'Estat, la davallada va ser de fins al 15% de mitjana, una xifra semblant a l'anterior vaga del 2010, segons el balanç que va fer Red Eléctrica.

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT