Crònica 15/10/2011

Francesc Pedró "Més important que el PISA dels alumnes seria un PISA dels professors"

Desmoralització "El sistema acaba fagocitant els bons mestres si no es recompensa el seu esforç" Sou "És una bajanada que la progressió de la carrera només es basi en l'experiència"

S.s.
1 min

Els resultats PISA posen en dubte la nostra qualitat docent?

No. Quan s'avaluen les competències d'un alumne es posa a prova tot el que ha après des que neix. És molt difícil aïllar l'efecte d'un sol professor, ni tan sols d'un sol curs escolar.

Sabem quin és el grau de qualitat dels nostres mestres?

Catalunya, igual que la resta de l'Estat, no té cap dispositiu d'avaluació i millora de la pràctica docent. I aquest és el pitjor escenari perquè les persones que s'esforcen per millorar resultats no tenen cap incentiu. El sistema acaba foragitant els bons mestres perquè no els dóna oportunitats de millora. Més important que el PISA dels alumnes és tenir un PISA dels mestres.

Com s'avalua la feina d'un mestre?

L'avaluació correspon als equips directors dels centres, però a Catalunya encara falta un lideratge escolar fort, veritable autonomia. Els mecanismes poden ser molts, avaluació entre companys o per part de persones de reconeguda experiència. Després pot ser certificat per l'administració. Un cop avaluat, cal prendre mesures per millorar.

La retallada ho farà difícil. Com en pot ser de perjudicial?

En educació està demostrat que la quantitat de diners que es gasten no és tan important com la manera en què es gasten. Em sembla una bajanada que els salaris inicials siguin tan elevats (a Catalunya un professor que acaba d'entrar cobra més que a Finlàndia) i que la progressió de la carrera docent es basi només en el criteri d'antiguitat.

stats