Publicitat
Publicitat

TERRATRÈMOL MEDIÀTIC I POLÍTIC

L'escàndol de les escoltes il·legals obliga el director de News Corporation a tancar el tabloide britànic

Murdoch sacrifica el 'News of the World'

El director de News Corporation Europe, James Murdoch, va anunciar ahir que diumenge es publicaria l'última edició del tabloide britànic News of the World després de l'escàndol de les escoltes il·legals.

Aquest diumenge serà l'últim per al News of the World ( NoW ), el setmanari amb més tirada del Regne Unit. Enmig de l'escàndol per les escoltes telefòniques il·legals, el cap de News International, James Murdoch, va sorprendre a tothom anunciant ahir el tancament del tabloide i detallant que tots els ingressos aniran a organitzacions benèfiques.

El director del setmanari, Colin Myler, només va ser avisat 10 minuts abans que la notícia es fes pública. James Murdoch, cap de News Corporation Europe, i Rebekah Brooks, directora general de News International, van anar a la redacció per presidir la reunió més curta i definitiva de la història del diari. En menys de dos minuts van explicar que tancaven. El diari, amb 168 anys d'història, va ser la primera publicació que Rupert Murdoch va comprar al Regne Unit quan començava a construir el seu imperi mediàtic a finals dels anys 60.

Una situació insostenible

L'escàndol de les escoltes telefòniques va anar creixent a mesura que anaven sorgint dades noves, però en els últims dies el degotall d'informació es va convertir en un doll difícil de frenar. La gota que va fer vessar el got de l'opinió pública va ser l'acusació que el NoW havia contractat un investigador privat per punxar els missatges de mòbil d'una jove assassinada mentre encara estava desapareguda. L'allau de crítiques públiques es va desfermar quan va sortir a la llum que, suposadament, el tabloide havia fet el mateix en molts altres casos de desaparicions i assassinats de criatures, víctimes i familiars dels afectats pels atemptats de Londres, i fins i tot de les vídues dels soldats morts a l'Afganistan.

Fins ara el NoW era el diari més comprat del Regne Unit, famós sobretot per les sensacionals exclusives i per esbombar els secrets més lascius dels rics i famosos. Però la suposada intromissió en les vides privades de gent normal en els seus moments més vulnerables ha creat un fort moviment de rebuig.

Els directors de News International no han especificat què passarà amb els 200 treballadors del NoW , ni han confirmat si la seva publicació germana, el tabloide The Sun (que només surt de dilluns a dissabte) es farà càrrec de l'edició dels diumenges. El que sí que se sabia és que el nivell de ressentiment entre els membres de la redacció envers Rebekah Brooks, la seva antiga directora i ara promocionada a la cúpula de News International, era considerable. Segons la investigació policial en curs, la pràctica de les punxades telefòniques per obtenir la informació més secreta havia començat sota la direcció (i suposadament amb l'acord) de Brooks.

Fins aquí pel que fa a l'escàndol mediàtic. Però també hi ha una dimensió política. El partit conservador, en general, i el primer ministre, David Cameron, en particular, sovint han estat criticats per la seva proximitat a l'imperi Murdoch. Els Cameron són amics personals de Brooks (de fet, van compartir part del Nadal). Ahir el nou equip de premsa a Downing Street va dir que el govern no havia tingut cap participació ni involucrament en la decisió de News International.

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT