Publicitat
Publicitat

MOBILITAT

El Govern diu que no vol forçar canvis de vehicles en plena crisi i els analistes en qüestionen l'eficàcia

Peatges més cars per als cotxes vells

El Govern premiarà els cotxes que contaminin menys amb bonificacions del 20% en els peatges d'accés a Barcelona. La resta, pagaran més. Els experts posen en dubte la incidència que tindrà la mesura.

El Govern busca solucions per avançar cap a una mobilitat sostenible, conscient que la qualitat de l'aire a la conurbació de Barcelona és un maldecap endèmic. Per aquest motiu, el conseller de Territori i Sostenibilitat, Lluís Recoder, premiarà els vehicles que contaminin menys, que s'estalviaran una cinquena part del cost dels peatges en les autopistes d'entrada a la capital. Recoder va calcular ahir que un 8% dels vehicles de l'àrea metropolitana compliran els requisits. El Govern compensarà el que deixi d'ingressar repartint l'increment dels peatges entre el 92% de turismes restants. Així, els vehicles que contaminin més hauran d'assumir el cost de les bonificacions concedides als conductors sostenibles.

La mesura de la Generalitat coincideix amb una caiguda de la mobilitat. La crisi i l'encariment del combustible han provocat una reducció del 10% dels trajectes a les carreteres en només tres anys, segons les dades del Servei Català de Trànsit recollides per l'ARA dissabte. "Mesures com aquestes han de permetre que progressivament la flota de vehicles sigui cada cop menys contaminant", va dir Recoder. El conseller va insistir que no demanen als ciutadans que facin l'esforç de canviar el cotxe vell. Analistes en mobilitat argumenten que hi ha accions més eficaces per obtenir beneficis mediambientals, com, per exemple, compartir cotxe. Als túnels de Vallvidrera, on es posaran en pràctica els descomptes, els turismes que circulen amb tres o més passatgers ja disposen d'una rebaixa del 20% en la tarifa. "La incidència de la mesura serà mínima si es compara amb els beneficis de compartir cotxe", detalla Josep M. Aragay, expert en mobilitat i professor de la Universitat de Barcelona (UB). Aragay apunta que, a Holanda, la taxa d'ocupació dels turismes és de 2,8 persones per vehicle mentre que a Catalunya se situa en l'1,7. Experiències com les de l'empresa Social Car, que ofereix un servei de lloguer de cotxes entre particulars -amb un miler de conductors registrats-, exemplifica els recursos pendents d'explotar. "La rebaixa de peatges no empeny necessàriament un usuari a utilitzar un cotxe menys contaminant", afegeix Maria Cristina Poblet, docent d'economia de la UB.

Els venedors tampoc evidencien entusiasme. "Volem incentius més clars per retirar de circulació vehicles menys eficients en consum, combustió i seguretat", apunta Jaume Roura, president de la Federació Catalana de Venedors de Vehicles a Motor. El RACC es mostra prudent davant del gest del Govern i reclama participar en el disseny d'un model de mobilitat sostenible que sigui entenedor per al ciutadà i que aporti beneficis a la majoria.

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT