Publicitat
Publicitat

La sanitat vol integrar millor la tecnologia per guanyar eficiència i proximitat

Xarxes socials per a malalts crònics

Com es pot aprofitar la tecnologia per millorar camps tan diversos com la sanitat o la seguretat als automòbils? Les empreses ho van debatre ahir en la primera jornada del congrés de tecnologia mòbil.

El Mobile World Congress no només és un aparador perquè les empreses tecnològiques presentin les seves últimes novetats, sinó també un gran fòrum en què s'especula sobre el futur. Ahir els principals temes de debat van girar al voltant de la sanitat, l'automoció i les noves formes de pagament.

Sanitat mòbil
Xarxes socials i aparells aptes per a la tercera edat

L'adopció tecnològica és un dels grans reptes del sector sanitari, que vol aprofitar els nous aparells i programes per millorar la seva eficiència i la qualitat de vida dels pacients. És l'anomenada mobile health .

Un model a seguir són els aparells que s'utilitzen per als esports, com els rellotges que controlen les pulsacions del cor i la distància recorreguda. "Els aparells per supervisar els atletes estan evolucionant cap a nous aparells que supervisaran els malalts", va afirmar Christian Lindholm, de l'empresa finesa Fjord, en un dels debats organitzats a la primera jornada del congrés.

Segons Fjord, hi ha diverses innovacions que ja existeixen i que s'han de poder aplicar a la sanitat. Una d'aquestes innovacions són les xarxes socials, una manera de relacionar-se que no existia fa deu anys i que pot ser de gran utilitat per a persones amb malalties cròniques. "Per a una persona de Barcelona que tingui la malaltia de lupus pot ser molt útil compartir informació i experiències amb una altra que sigui a Tòquio", va explicar com a exemple. Per aquest motiu, Fjord va pronosticar que aviat hi haurà "xarxes socials especialitzades per a malalts".

Un problema que encara ha de resoldre el sector és que els aparells són massa complicats perquè els sàpiguen utilitzar les persones grans, sovint les principals afectades per problemes de salut. "Els programes actuals no funcionen per a la gent gran", va protestar Michael Reilly, el director de mHealth a Doro, una empresa que fabrica telèfons i dispositius fàcils d'usar. Martin Kopp, el vicepresident de la divisió sanitària de l'empresa de software SAP, li va donar la raó.

Un obstacle amb què topa el sector per implantar noves tecnologies és que la despesa sanitària és molt elevada i els pressupostos sempre estan ajustats al màxim. En altres paraules, no sobren diners per gastar en gaires innovacions. Per això, José Perdomo, el director de la divisió d'eHealth de Telefónica, va defensar la implantació del copagament a la sanitat perquè "el pressupost deixaria de ser un problema".

El cotxe del futur

Sense accidents de cotxe a les cruïlles a partir del 2025?

Bill Ford Jr, descendent de Henry Ford i l'actual president de l'històric fabricant de cotxes de Detroit, va pronunciar la principal conferència d'ahir al congrés. Bill Ford va justificar la presència d'un fabricant de cotxes al certamen perquè "la indústria mòbil i la dels cotxes han de col·laborar si volem millorar la seguretat dels automòbils". Segons Ford, els cotxes són una font de "tecnologia sense explotar" gràcies al fet que incorporen computadores "amb més capacitat que els nostres ordinadors portàtils o que els nostres smartphones ".

Ford va pronosticar que, gràcies a les noves tecnologies, el 2025 es podrien eliminar els accidents a les cruïlles. En la seva opinió, els cotxes "cada cop intercanviaran més informació", de manera que -per exemple- potser podran mantenir la distància de seguretat de manera automàtica o circular en un carril sense sortir-se'n. El 2010 Google ja va aconseguir posar en marxa, de manera experimental, un cotxe amb pilot automàtic. Bill Ford opina que cap empresa podrà implantar aquesta tecnologia unilateralment. Per això, a part de demanar la col·laboració del sector del mòbil, va cridar a la cooperació entre les empreses automobilístiques. "La manera com responguem a aquest repte tindrà un gran impacte en les nostres societats i els nostres fills".

Noves formes de pagament
Carregar a la factura telefònica la compra de continguts a la xarxa

El responsable tecnològic de Facebook, Bret Taylor, va anunciar durant la seva conferència -de poc més de mitja hora- que ha arribat a un acord amb algunes de les principals operadores de telefonia del món (com Vodafone, Orange, AT&T, Softbank, Telefónica i Verizon) perquè els usuaris puguin pagar les compres de continguts que realitzin des de la xarxa social mitjançant la factura telefònica. Amb aquesta fórmula es podran comprar Facebook credits amb un sol clic, que després s'abonaran des del compte corrent associat al telèfon.

El sistema aconseguirà simplificar els processos de pagament de continguts -sobretot jocs i aplicacions- i incrementar-ne la venda (i, per tant, el negoci de la xarxa social). Fins ara fer aquestes compres era un procés complex que podia requerir l'enviament de missatges de text, l'obtenció d'una clau o la confirmació de la transacció, per exemple. Facebook és la primera xarxa social que ha anunciat aquest mètode de pagament, potser perquè també és la que té més usuaris.

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT