Publicitat
Publicitat

Tecnòlegs i empreses digitals poden trobar negoci

La capital del món mòbil, banc de proves de la ciutat del futur

En referir-se a l'elecció de Barcelona com a Mobile World Capital, molts comentaris parlen de la "capital mundial dels mòbils". En realitat, la denominació correcta és "capital del món mòbil". El matís és important: tot i que els telèfons són l'element visible, només suposen un 15% del volum mundial de negoci del sector; més del 80% de la facturació, correspon als serveis que els consumidors paguem amb la factura mensual. Els terminals són simples vehicles per fer-nos consumir minuts de veu, missatges de text i, amb els smartphones , bytes d'accés a internet.

Les operadores agrupades en la GSMA, que han triat Barcelona per fer visible la seva activitat, aspiren a ser l'espina dorsal d'una societat cada cop més mobilitzada. El problema és que hi ha agents externs que, sobre les seves xarxes, han començat a fer uns negocis dels quals les operadores treuen menys del que voldrien. Per això fa dos anys que dediquen un espai del Mobile World Congress al mercat de les aplicacions, que ha generat una economia pròpia (cada minut es descarreguen al món 21.000 aplicacions per a l'iPhone i gairebé 12.000 per a Android). El pròxim objectiu serà la publicitat mòbil, en què les operadores malden per fer-se un espai. La pauta en la innovació, que abans marcaven el Japó i Europa, recau ara sobre Apple i Google, als Estats Units.

Sobre els efectes de la Mobile World Capital, innegablement positius, una bona part no tindrà gaire a veure amb la tecnologia. Segons Fira de Barcelona, el 60% dels 3.500 milions d'euros que deixaran a la ciutat les activitats vinculades a la capitalitat fins al 2018 corresponen al negoci convencional de les fires: lloguer d'espais i hoteleria. La satisfacció de les autoritats durant l'acte de proclamació de dimecres tenia tant a veure amb això com amb la telefonia.

Correspondrà als tecnòlegs i als emprenedors digitals treure el màxim profit de l'altre 40%, la part del pastís reservada per al Mobile World Center, que es traduirà en la creació a la ciutat d'empreses de mobilitat i en el desplegament d'infraestructures tecnològiques avançades. Les primeres poden ser molt rendibles: segons l'informe eEspaña de la Fundació Orange, la facturació per empleat de les operadores de telecomunicacions multiplica per 10 la de la mitjana estatal del sector de serveis. Pel que fa a les xarxes de nova generació i la intel·ligència urbana, podran ser l'equivalent de les grans obres civils executades amb motiu dels Jocs Olímpics del 1992.

Mentre tot això es fa realitat, és probable que les operadores tornin a posar sobre la taula un dels seus greuges: la contradicció que suposa reclamar, per part dels ciutadans i l'administració, una cobertura més bona dels serveis mentre es dificulta l'ampliació de les seves xarxes, algunes a prop de la saturació.

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT