Publicitat
Publicitat

TEMPORADA ALTA

Vuit autors competeixen en un torneig popular que demostra el vigor del teatre català

Primer concurs de dramaturgs

Les quatre primeres espases del teatre català s'enfrontaran amb els quatre autors joves cridats a desbancar-los. El festival gironí Temporada Alta organitza el Primer Torneig de Dramatúgia Catalana.

Amb esportivitat i fair play , vuit dels autors de més èxit del teatre actual van presentar ahir el Primer Torneig de Dramatúrgia Catalana. L'instigador de la competició és el dramaturg Jordi Casanovas, i qui l'ha programat és el festival Temporada Alta de Girona, perquè "és un joc molt divertit i signe de país normal", explicava el director del certamen, Salvador Sunyer. I afegia, provocador: "Aquesta llengua quasi morta té una quantitat de dramaturgs que no tenen altres països, i el torneig exemplifica que aquest país hauria d'invertir en això i no en coses que no s'exportaran".

La competició consta d'una primera ronda de quatre partits que enfrontaran veterans i júniors: Josep Maria Benet i Jornet contra Pere Riera, Sergi Belbel lluitarà contra la seva col·laboradora Cristina Clemente, Jordi Galceran s'enfrontarà amb Guillem Clua i Pau Miró amb Llàtzer Garcia. "És un petit dream team que mostra l'efervescència catalana. Podrien ser 50 autors i tots amb molta qualitat", assegurava Casanovas. Els quatre semifinalistes passaran a la següent eliminatòria i només dos es batran a la final -els premis són simbòlics: embotits, un cistell de bolets i un sopar al Celler de Can Roca.

El públic és qui votarà al final de cada matx el text que més li hagi agradat, amb "el risc de fer el ridícul dels autors sèniors", els va recordar Sunyer. L'entrada de la Sala La Planeta de Girona cada dilluns, des del primer combat el pròxim 3 d'octubre fins a la final, el 28 de novembre, valdrà només 1 euro.

Les condicions del joc són estrictes: escriure una obra de 40 minuts, amb dos intèrprets de 25 a 55 anys, sense acotacions perquè només se'n farà una lectura dramatitzada i que un dels dos personatges visqui el moment més important de la seva vida. "Els autors han tingut un mes i mig per escriure i els actors, que ningú coneixerà fins al final, tindran tres hores per assajar. La gràcia és posar a prova el text i veure com es comunica amb el públic", explica l'organitzador del combat. A més, assegura que en un espectacle tan concentrat, apareix l'estil i la personalitat de cada autor encara més remarcada.

Rigola i les havaneres

El Temporada Alta també va presentar ahir un altre experiment que es podrà veure aquest cap de setmana al Teatre de Salt. El nou director resident del centre, Àlex Rigola, presentarà el laboratori de creació Labcanal Havanera Argelès sur Mer que ha dut a terme les últimes setmanes amb una vintena d'actors i el ballarí Ferran Carvajal i la cantant Nina com a mestres adjunts.

L'estrambòtic títol té una triple explicació, i és que es tracta d'un treball d'investigació sobre accions performàtiques que utilitza la nostàlgia de l'havanera per narrar el drama de l'exili català a França durant la Guerra Civil. "Se'n parla poc i és una de les grans bestieses del segle passat. Van posar 180.000 persones a les platges d'Argelers en ple mes de febrer, els donaven un panet per menjar i havien de cavar per beure aigua", explicava el director. Malgrat que les havaneres més populars són posteriors, dels 50 i 60, La Bella Lola , La calma de la mar i la Gavina sonaran en un muntatge que enceta l'obra de Rigola sobre la Guerra Civil.

Més continguts de

PUBLICITAT

El + vist

El + comentat

PUBLICITAT
PUBLICITAT