Publicitat
Publicitat

SALÓ DE L'AUTOMÒBIL

Les empreses d'infraestructures presenten sistemes de recàrrega ràpida i nous conceptes de ciutats

El cotxe elèctric es fa fort a Barcelona

La benzina i els tubs d'escapament cedeixen espai als endolls i les bateries al Saló de l'Automòbil que ahir va obrir les portes a Barcelona. A l'edició de fa dos anys, el vehicle elèctric era encara el detall exòtic de quatre marques, però el cotxe elèctric és aquí per quedar-se. O això és, almenys, el que sembla que volen dir els expositors, que ocupen aquest any tot un pavelló a la Fira de Montjuïc. Hi conflueixen no només fabricants generalistes amb els seus models endollables, sinó també tot un grup de proveïdors d'infraestructures i enginyeries que han de fer viable l'aposta per aquest nou tipus de mobilitat.

Els visitants més decidits ja podran provar i fins i tot reservar alguns models que arribaran en els pròxims mesos al mercat. És el cas del Nissan Leaf, un turisme petit que serà el primer elèctric del seu segment a circular pels carrers de Barcelona després de l'estiu. La multinacional japonesa ha aprofitat el Saló per confirmar-ne el preu: 29.950 euros de sortida.

Sense carnet

L'altre atractiu elèctric ve de la mà de Renault i el seu Twizy. Es tracta d'un model que es fabricarà a la planta de Valladolid que té el grup francès i que compta amb una versió de baixa cilindrada que no requereix carnet, sinó una llicència per conduir-lo. El preu del Twizy també és primícia al Saló: 4.900 euros un cop descomptats els ajuts a la compra de cotxes elèctrics anunciats pel govern espanyol i que poden arribar als 6.000 euros.

A més a més, a aquest preu s'hi ha de sumar un lloguer de 45 euros al mes de les bateries, ja que de moment Renault en vol ser propietari, segons va explicar el president de la companyia, Jean-Pierre Laurent. A banda d'aquestes possibilitats més pròximes, al pavelló verd de la Fira també es poden admirar els models que potser acabaran circulant d'aquí a uns anys per les carreteres catalanes si tots els esforços del sector en el vehicle endollable donen fruits. Els prototips Seat IBE i el Nissan Esflow són dos exemples del que les marques construeixen mentre esperen l'esclat d'aquest vehicle a les ciutats, sempre que les infraestructures acompanyin.

L'estratègia del vehicle 'verd' té en les empreses de serveis i energia gran part del seu èxit i és per això que aquest any són part primordial al pavelló elèctric del Saló de l'Automòbil. Multinacionals com ara Schneider Electric hi han apropat les seves solucions de càrrega exprés per a vehicles i la concepció de com creuen que s'hauran de reconvertir els espais urbans (aparcaments, carrers, centres comercials) per atendre les demandes dels nous conductors.

Els aires de transformació que corren al sector de l'automòbil requereixen grans laboratoris per assajar-se, les ciutats, i Barcelona ja s'ha postulat com una opció per a les marques. Ho vol fer per tradició -el lligam de la capital amb les quatre rodes ve de lluny - però també per convenciment.

L'Ajuntament ja fa més d'un any que va posar en marxa la plataforma Live, creada amb l'objectiu d'afavorir les condicions que permetin extendre l'ús del vehicle elèctric els pròxims anys a la ciutat. Els càlculs preveuen una circulació de 2.000 vehicles a Barcelona el 2012 i les infraestructures perquè es puguin recarregar ja s'estan implantant. A finals d'aquest any, la ciutat comptarà amb 400 punts de càrrega.

El sector privat s'hi aboca principalment amb aliances entre empreses elèctriques, fabricants de vehicles i enginyeries, començant a construir petites xarxes de punts de recàrrega. És el cas, per exemple, d'Endesa i Cepsa, que fa un mes van instal·lar al 22@ el primer punt de càrrega ràpida (en quinze minuts) a Barcelona. A més a més, hi ha més d'una cinquantena de punts instal·lats en aparcaments subterranis, principalment propietat de l'empresa Saba.

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT