Publicitat
Publicitat

L'ESTRATÈGIA DELS NACIONALISTES VALENCIANS

La coalició esdevé la revelació de les eleccions al País Valencià

La fórmula 2.0 de Compromís esquiva el silenci mediàtic

Si els gurus de la nova política que ocupen despatxos a les seus dels partits i omplen manuals tinguessin la fórmula de l'èxit, les eleccions no tindrien cap emoció. Però no és així, i en els búnquers de les formacions polítiques s'inverteixen molts recursos humans en l'elaboració d'una proposta que moltes vegades no aconsegueix superar la barrera de l'apatia ciutadana. Fins que, de sobte, apareix una alternativa que trenca amb els pronòstics.

Aquest ha estat el cas de la coalició Compromís. Nascuda d'una ruptura que va obrir una greu crisi en l'esquerra del País Valencià, aquest projecte ha aconseguit l'anhelat tercer espai de la vida pública. La suma d'un nacionalisme moderat, una esquerra realista, un ecologisme a peu de carrer i un activisme social amb molta força ha donat com a resultat un grup multicolor però harmònic que en les eleccions del 22-M va obtenir el suport d'un 7% dels votants i va ampliar la seva representació a les Corts de quatre a sis diputats.

El cap de llista de Compromís i líder del Bloc (partit majoritari de la coalició), Enric Morera, atribueix el seu èxit a diversos factors. Primer, la "suma cooperativa" de totes les sinergies a partir d'una sòlida base municipal. Segon, la campanya de proximitat que han dut a terme tots els candidats, autonòmics i municipals. Tercer, la mobilització del vot jove. I, finalment, el seu "posicionament progressista clar".

L'amalgama ideològica que conforma Compromís ha suposat un punt de referència per als descontents amb els socialistes, tant els que representa Rodríguez Zapatero com els que personifica Jorge Alarte. El viratge al centre del PSOE i la seva resposta a la crisi, més pròpia de governs de dretes, han dut molts dels seus antics votants a buscar una sortida a l'esquerra. A més, la coalició ha fet bandera d'un nacionalisme integrador, que va més enllà del regionalisme que un dia va fer gran Unió Valenciana (ja extingida a cop de càrrecs públics del PP), però que no renega de les senyes d'identitat que, 30 anys després de la Batalla de València, s'obren pas com a element de conciliació.

Internet, el gran aliat

Malgrat que Compromís partia d'una posició de desavantatge, des de la invisibilitat mediàtica d'un grup ambiciós però petit, la coalició ha aconseguit fer de la dificultat virtut i, en paraules de la número dos de la candidatura i responsable d'Iniciativa del Poble Valencià (escissió d'IU), Mónica Oltra, s'han convertit en "els reis del mambo" en la comunicació 2.0. Els vídeos de les intervencions parlamentàries d'Oltra penjats al YouTube reben milers de visites cada dia. Una xarxa de voluntaris teixida al voltant del Bloc Jove s'encarrega de donar-los sortida a través de les xarxes socials.

L'últim exemple del lideratge audiovisual de la diputada de les samarretes va ser la seva participació, dimarts de la setmana passada, en un debat electoral a la televisió valenciana. Una nova peça de roba, aquesta vegada amb la llegenda "Canal 9 manipula " , va donar la volta al País Valencià i més enllà. En tres dies ja havien vist el vídeo al YouTube més del doble dels raquítics 30.000 espectadors que van veure l'emissió del debat, a hores intempestives.

Però no només de vídeos viu Compromís. El Facebook, el Twitter, el Flickr i un plantejament obert i participatiu dels continguts del seu portal web són les eines d'aquesta política que ha superat el 2.0. Tots els candidats de la coalició tenen compte a les principals xarxes socials i hi són molt actius. No només reboten els comunicats i les notes de premsa, vídeos o fotos en què apareixen; també es fan ressò de continguts alternatius i recullen opinions dels ciutadans.

Dues dades il·lustren el lideratge tecnològic de Compromís: fa gairebé dos anys, Enric Morera es va convertir en el primer polític (almenys, del País Valencià) a retransmetre en directe, via comunicació no institucional, la seva participació en un acte públic; a més, durant el míting central de campanya de la coalició, el 15 de maig al matí, #coaliciocompromis va ser trending topic gràcies a l'activitat dels assistents a Twitter.

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT