Publicitat
Publicitat

Els motius econòmics avalen el Corredor

Un tren per impulsar els principals nuclis exportadors

Aquesta infraestructura no ha provocat grans mobilitzacions al carrer i les reivindicacions institucionals unitàries han trigat. Malgrat tot, pot potenciar la unió d'importants nuclis econòmics.

El Corredor Mediterrani encara és un projecte poc conegut entre la ciutadania, però pot ser clau per al futur econòmic català.

Quin traçat té?

Aquest projecte partiria d'Algesires i, seguint el litoral mediterrani, recorreria l'Andalusia oriental, Múrcia, el País Valencià, Catalunya i entraria a l'Estat francès des de la Jonquera fins a arribar als països nòrdics.

De què depèn? Qui paga?

La infraestructura és espanyola i la decisió final depèn de l'Estat, però la Unió Europea (UE) en finançarà una part si és declarat prioritari en el marc d'un projecte per enllaçar els països membres a través d'eixos ferroviaris de mercaderies. El ministre de Foment, José Blanco, ha explicat que, si és així, el cofinançament de la UE no superarà, "en el millor dels casos", el 10% del cost total. Brussel·les pot anunciar la decisió final el 19 d'octubre.

Quines alternatives hi ha?

El competidor és el Corredor Central, que, sortint de Portugal i Algesires, transcorreria per Castella-la Manxa, Madrid i Aragó per acabar creuant els Pirineus pel centre de la serralada. No són projectes incompatibles, però sense ajuda europea i amb escassos recursos cal prioritzar. La UE ha plantejat una solució híbrida. La base seria el Corredor Central, però a Saragossa es desviaria cap a Tarragona i allà pujaria cap a la Jonquera i baixaria a València.

Quant costaria?

El lobi empresarial Ferrmed, constituït per promoure l'eix mediterrani, en xifra un cost en el traçat espanyol d'uns 41.500 milions euros, incloent-hi l'adaptació dels vagons a l'amplada internacional i la construcció de les vies que falten.

Quines són les fortaleses?

El Corredor Mediterrani compta amb l'avantatge que la UE vol prioritzar les infraestructures amb retorn econòmic i aquesta seria l'opció amb més volum de trànsit de mercaderies a l'Estat, segons l'economista Germà Bel, que explica que el 2008 Catalunya, el País Valencià i Múrcia concentraven el 37% del valor afegit brut industrial de l'Estat i el 39% de les exportacions. Els ports fins a Algesires transportarien més de 200.000 milions de tones anuals.

Quines debilitats té?

El Corredor Central ja és prioritari des del 2003 i és més barat, ja que bona part del traçat ja està construït. A més, l'eix mediterrani no és tan cèntric i no enllaça Portugal.

Quins suports ha rebut?

Els governs, ajuntaments, sindicats, patronals, empreses i nombroses associacions dels territoris afectats han reivindicat el Corredor Mediterrani. Hi donen suport també el comissari europeu de Transports i el ministre francès del ram.

Què en treu Catalunya?

El transport de mercaderies per tren és molt més eficient que per carretera: requereix menys gent, menys energia i menys contaminació. Catalunya quedaria connectada amb Europa i es potenciarà la regió econòmica que conforma amb el País Valencià i Múrcia pel sud i fins a Nimes i Lió pel nord, un potent pol al sud del continent.

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT