Publicitat
Publicitat

AUTOMOCIÓ

Catalunya acumula un 22% menys de matriculacions

La venda de cotxes registra el pitjor setembre en 15 anys

El sector de l'automòbil tanca el setembre més fluix dels últims 15 anys a Espanya. Les vendes a Catalunya repunten un 1,3%, però des de principis d'any els números acumulats estan per sota dels del 2010.

Les matriculacions de cotxes entre el gener i el setembre a Catalunya mostren encara un mercat encongit. Les vendes estan un 22% per sota que fa un any malgrat les campanyes de forts descomptes que han engegat les marques, va lamentar ahir el Gremi de Venedors de Catalunya.

A tot l'Estat, es van vendre poc més de 623.000 cotxes en els tres primers trimestres, segons el balanç de la patronal espanyola de fabricants de vehicles Anfac. Per trobar una xifra tan baixa, va dir ahir l'organització, cal remuntar-se a l'any 1993. Des de l'esclat de la crisi el mercat s'ha reduït pràcticament a la meitat. La patronal creua el dits per tancar l'any amb unes vendes de 800.000 cotxes davant l'1,6 milions del 2007. El segment dels particulars cau des de fa 15 mesos.

S'han venut 287.660 cotxes entre el gener i el setembre i el retrocés situa el consum privat a nivells dels 80. El sector és prou important perquè els fabricants, sobretot des de l'eliminació dels ajuts públics, s'hagin bolcat per esgarrapar clients a través de promocions i descomptes. Davant aquestes perspectives de vendes, la patronal va alertar d'un nou rècord negatiu: que Espanya acabi tenint el parc d'automòbils més envellit de la història. El nombre de cotxes de més de deu anys porta camí de suposar el 42% del parc total l'any que ve. Anfac va calcular que si les vendes no reaccionen, més d'un milió de vehicles poden passar a formar part d'aquest grup de cotxes vells cada any.

Ajudes a la renovació

El clam per aconseguir que es posi en marxa algun programa d'incentiu que animi les vendes segueix viu al sector. Tot i que les polítiques d'austeritat al sector públic fan improbables noves ajudes a la compra, Anfac va tornar a demanar ahir "polítiques de renovació del parc adequades i estructurals". El director de la patronal espanyola, Luis Valero, va afegir ahir que l'envelliment dels cotxes duu associats "riscos mediambientals i de seguretat".

En un entorn de matriculacions a la baixa, Seat va mantenir el lideratge com a marca més venuda el 2011. Els seus models Ibiza i León van mantenir-se entre els cinc de més èxit al mercat. Pel que fa al setembre, però, el cotxe més venut a Espanya va ser el Megane, i Renault, la marca que va liderar el rànquing.

Més continguts de

PUBLICITAT

El + vist

El + comentat

PUBLICITAT
PUBLICITAT