Publicitat
Publicitat

Teatre

El director català s'acomiada del Romea amb l'obra 'Desaparecer'

Echanove i Bieito posen en escena un poema borrós de crims i perversitat

A partir dels contes d'Edgar Allan Poe traduïts per Julio Cortázar i de les vivències de l'escriptor suís Robert Walser, Juan Echanove torna a col·laborar amb Calixto Bieito per protagonitzar aquesta vegada en el Grec i a partir de demà 'Desaparecer', un poema borrós de crims, perversitat i mort

Echanove explica que, inspirat en la música que sona en directe a l'escenari, recrea un personatge que ja està mort i que explica com "la perversitat i horribles crims l'han portat a la mort", després d'haver assassinat la seva dona. El personatge dialoga amb la música cantada per la mallorquina Maika Makosvski i interpretada per ella al piano en directe i explica una història que conclou amb l'assassinat de la seva dona. En realitat, "ho suggereix -ha dit Bieito- perquè és un espectacle molt líric".

Contes de terror i poemes de l'escriptor nord-americà com El gat negre són la base literària amb la qual Bieito ha construït un espectacle que es representarà de l'1 al 31 de juliol al teatre Romea de Barcelona. Es tracta d'un espectacle sobre Poe amb "la respiració de Robert Walser", ha dit Bieito, que ha confessat que cada vegada que viatja a Suïssa recorre en pelegrinatge les rutes que feia Walser, qui va decidir internar-se en un manicomi i que va caure en la neu per morir i desaparèixer.

A més del títol de l'espectacle, Desaparecer ho és també del disc i del tema que li dóna nom a la gravació de la cantant de rock i compositora Maika Makovski, en què relata aquell desig de desaparèixer i no tornar mai més. A l'espectacle l'anomenem "poema-concert en la boira", ha dit Bieito, qui amb aquest muntatge s'acomiada de la direcció artística del Teatre Romea per passar-li el testimoni a Julio Manrique i fer-se càrrec dels projectes internacionals del grup Focus.
Echanove ja va col·laborar amb Bieito en Plataforma, de Michel Houellebecq, que es va veure al Romea l'any 2007.

La cantant i compositora mallorquina ha compost per a l'espectacle una desena de cançons que giren al voltant de la idea de desaparició i de la por d'enfrontar-se amb la realitat.

Bieito ha volgut aclarir que no es tracta d'un espectacle de por o de terror, sinó que "està pensat per commoure". Ha qualificat Echanove d'"explorador de l'abisme" i ha ressaltat com a l'escenari l'actor i la cantant formen un tàndem per explicar la història d'una parella en la qual el marit ha matat a la dona.
L'espectacle és bilingüe, en castellà i anglès, subtitulat, per al que Bieito ha recorregut a les seves lectures d'adolescència, i li ha comprat llibres de Poe a Makovski. Ja llavors "em vaig adonar -ha dit- de la lectura romàntica que tenien els textos de Poe", les històries del qual, segons l'opinió del director teatral, "no són només històries de por, de terror, gòtiques", ja que "estem parlant d'un poeta amb una vida molt complicada".

Juan Echanove, que visita per tercera vegada el Grec, ha assegurat que "mai m'hagués atrevit a fer aquest treball sense Bieito -ha dit- ni a ficar-me en la perversitat sense un director que maneja la bondat en un noranta per cent, que és com un nen".Makovski és també, segons el parer d'Echanove, "excel·lent actriu, perquè no es tracta de cantar i tocar sinó d'executar una peça en la qual ha de funcionar la interacció perquè hi ha moments en l'espectacle que encara que no ens estiguem mirant m'adono que hi ha harmonia per executar aquest poema concert".

Més continguts de