Publicitat
Publicitat

És el premi més prestigiós de l'arquitectura europea

David Chipperfield i Ramon Bosch i Bet Capdeferro recullen el premi Mies van der Rohe d'arquitectura

Enguany, el premi ha distingit dues restauracions que representen noves estratègies de conservació d'edificis antics

L'arquitecte britànic David Chipperfield ha recollit avui a Barcelona el Premi d'Arquitectura Contemporània de la UE-Mies van der Rohe que li han concedit per la reconstrucció del Neues Museum de Berlín.
En el mateix acte, que ha tingut lloc al Pavelló Mies van der Rohe, els arquitectes catalans Ramon Bosch i Bet Capdeferro han rebut la Menció Especial Arquitecte Emergent pel seu treball de la Casa Collage de Girona.
La comissaria europea d'Educació i Cultura, Androulla Vassiliou, i l'alcalde de Barcelona en funcions, Jordi Hereu, han lliurat als guanyadors unes escultures que representen el Pavelló Mies van der Rohe i un premi en metàl·lic de 60.000 euros per a Chipperfield i 20.000 per a Bosch-Capdeferro.

"Espero que aquest premi animi a més inversors públics i privats a recolzar l'immens talent que tenim a Europa al camp de l'arquitectura contemporània", ha dit la comissaria europea, per a qui "l'arquitectura no ha de ser vista com una inversió innecessària, sinó com una oportunitat per créixer, i més en temps de crisi". Segons Vassiliou, el Neues Museum de Berlín "reuneix el passat i el present en una sorprenent barreja d'arquitectura contemporània, restauració i art". En la mateixa línia, el president del jurat, Mohsen Mostafavi, ha indicat que la reconstrucció del museu berlinès "és una demostració exemplar del que pot aconseguir-se a través de la col·laboració en el context de l'arquitectura europea contemporània".

Els dos projectes guanyadors, ha afegit el president del jurat, incorporen "una barreja de materials antics i nous, insuflant nova vida a estructures ja existents". Segons Mostafavi, "poques vegades un arquitecte i el seu client han aconseguit dur a terme amb èxit una obra de semblant importància històrica i complexitat, en particular quan combina conservació i nova construcció". El propi Chipperfield ha subratllat que "el projecte ha estat la concreció d'un llarg procés de col·laboració entre arquitectes i les institucions de Berlín, del qual han sorgit nombroses aportacions", un clima que no sempre resulta còmode quan el client és una administració.

Mostafavi ha afegit que "en la present edició s'han distingit noves estratègies de conservació i preservació". Tant Chipperfield com Mostafavi han aportat la seva reflexió al debat sobre la conservació/preservació dels edificis antics, entre "copiar imitant allò vell o la conservació perquè un edifici antic no s'arruïni". El director de la Fundació Mies van der Rohe, Lluís Hortet, ha dit que la decisió del jurat ha resultat "extremadament difícil" aquest any a causa de la gran qualitat dels sis projectes finalistes d'un total de 343 obres presentades procedents de 33 països europeus.

Els altres finalistes han estat aquest any el Teatre Bronks de Brussel·les; el Museu Nacional d'Art del segle XXI de Roma; el Concert House Danish Radio de Copenhaguen; el Museu de les Acròpolis d'Atenes i el Centre de Rehabilitació Groot Klimmendaal d'Arnhem a Holanda.

El Premi d'Arquitectura Contemporània de la Unió Europea-Premi Mies van der Rohe va ser creat el 1987, es concedeix cada dos anys i constitueix el guardó més prestigiós de l'arquitectura europea. 

Etiquetes

Més continguts de