09/05/2016

Neix el mapa de la creativitat de Barcelona

3 min
Cada creador desplega el seu univers.  A sota, Toni Segarra, Bibiana Ballbè i Mateu Hernández.

Barcelona“Sabia que hi éreu. Ara sé qui sou”. Aquesta frase de Toni Segarra, creatiu de l’agència de publicitat *S,C,P,F... resumeix el sentit i la utilitat de TheCreativeNet, la plataforma online que ha llançat un equip dirigit per Bibiana Ballbè i que identifica, projecta i connecta el talent creatiu que existeix a Barcelona. “La creativitat és l’únic que et fa únic, i en xarxa té un poder transformador. Està demostrat que té un impacte directe en l’economia i la societat -assegura Ballbè-. I, de fet, ja ha substituït la innovació. Les 50 primeres empreses de la llista Forbes han incorporat un consultor creatiu”.

TheCreativeNet neix amb més d’un miler de fitxes d’artistes de tots els àmbits -dissenyadors, músics, il·lustradors, cuiners, publicistes, actors, etcètera-, que inclou informació útil com la biografia, els seus camps d’acció, una entrevista i les formes més directes per contactar-hi. L’objectiu del projecte no és només que sigui un aparador, sinó també que sigui útil. “Tenim els dos vessants: som una base de dades però també creem contingut”, diu Ballbè. Els cent primers creatius van ser escollits i entrevistats al programa de televisió Caràcter del canal 33 que presentava Ballbè fa dos anys. A cadascun d’aquests artistes els van demanar que escollissin deu artistes o creatius que admiren i segueixen. I d’aquesta manera es va fent gran la xarxa de TheCreativeNet “de forma orgànica”, diu Ballbè. “És talent recomanant talent”, resumeix Philippe Rouger, productor executiu del projecte. “És el somni humit per a qualsevol paio que treballi en un entorn creatiu i vulgui impulsar projectes -assegura Segarra- perquè t’avança l’agenda i els coneixements que acabes tenint després de quaranta anys de carrera”.

Els noms propis van des del cineasta Albert Serra a la il·lustradora Paula Bonet, del tàndem escènic Nao Albet & Marcel Borràs fins a l’agència de disseny Folch Studio, del músic Joan Colomo a la dissenyadora Krizia Robustella, del cuiner Jordi Roca als humoristes Venga Monjas. I la teranyina s’anirà ampliant a mesura que hi hagi persones amb més de quatre recomanacions, que és el filtre que han de superar els recomanats per passar a ser recomanadors de talent. Ballbè assegura que cada mes s’hi inclouran onze noms nous. Tots ells tenen una cita aquest vespre en la festa de presentació en societat.

Un cop a la xarxa (Thecreative.net), el projecte ara busca finançament per mantenir actualitzada la base de dades i per ampliar-la, perquè sempre incorpori talent emergent: calculen que són necessaris 100.000 euros a l’any. El llançament de la web ha costat dos anys de feina i ha comptat amb el suport de la Fundació Banc Sabadell, de diverses empreses, de “ friends, family and fools ”, diu la presentadora, i del departament de Cultura -ja que la idea va sorgir el 2013 sota el paraigua de l’Arts Santa Mònica, tot i que arran d’una polèmica mediàtica se’n va desvincular de seguida-. Ara han creat la figura del business angel per a qui vulgui fer-hi aportacions i també obriran canals de negoci, com l’organització d’esdeveniments, de projectes creatius o conferències. El projecte també inclou un blog sobre creativitat, l’organització d’uns premis i un nou programa televisiu per a TV3 del qual s’està ideant el pilot.

Per ara, a TheCreativeNet hi apareixen creatius originaris o radicats a Barcelona, però la vocació del projecte és internacional, “una xarxa que creixi a través de les ciutats”, diu Ballbè, fins al punt que es volen obrir rèpliques de la xarxa a Londres i Nova York.

stats