CINEMA
Cultura 07/10/2015

La complicada gènesi de ‘Segon origen’

S’estrena l’adaptació de la novel·la de Pedrolo que havia de firmar Bigas Luna i dirigeix Carles Porta

Xavi Serra
3 min
01. Andrés Batista i Rachel Hurd-Wood a Segon Origen. 02. Carles Porta durant el rodatge.

Barcelona“Tu tira”, li deia Bigas Luna sovint al seu productor, Carles Porta, mentre preparaven el rodatge de Segon origen. Aquella frase, “repetida 50.000 vegades”, va ser clau perquè Porta es decidís a assumir també la direcció de la pel·lícula després de la mort del cineasta tarragoní, l’abril del 2013. Feia tres anys que treballava colze a colze amb Luna en el projecte d’adaptar la novel·la en català més venuda de la història, Mecanoscrit del segon origen, i un any que sabia que el director patia leucèmia. “Quan m’ho va explicar, vam crear un petit equip perquè el Bigas no hagués de treballar massa i fins i tot que no fos necessària la seva presència al rodatge”, recorda Porta. “Però ell ho portava amb tanta discreció que no érem conscients de l’abast de la malaltia”. L’empitjorament i la mort del director van agafar l’equip per sorpresa. “¿Havia de buscar un altre director, però qui? Fos qui fos, hauria d’explicar-li com havia de ser la pel·lícula. Per fer això, ja la feia jo”, raona. El “tu tira” de Bigas Luna, tot d’una, va adquirir el seu significat. “Ell volia que jo prengués decisions. Vaig estar tres anys aprenent d’ell: com col·locar la càmera, com rodar, com tractar els actors. M’estava preparant”.

La pel·lícula que arriba als cinemes aquest divendres no és la que Bigas Luna tenia al cap, esclar, sinó la de Carles Porta. Experimentat periodista televisiu, autor del llibre Tor, tretze cases i tres morts (La Campana) i creador de formats audiovisuals, Porta introdueix elements que no eren al guió inicial ni al llibre de Manuel de Pedrolo, i ha renunciat al rodatge en 3D previst inicialment, un canvi motivat per la falta de pressupost i per la progressiva pèrdua d’atractiu de la tecnologia entre els espectadors. La seva versió també afegeix un nou personatge a la història del Dídac i l’Alba, un altre supervivent de l’apocalipsi (Sergi López), que, avançada la història, estableix contacte amb la parella amb intencions més aviat tèrboles. “El Bigas era una gran creador de moments, però jo, per la meva manera de ser i d’entendre la pel·lícula, volia que evolucionés cap a una intensitat narrativa més alta, reforçant la confrontació entre l’amor i l’odi”, justifica Porta.

Accent anglès

Segon origen posa l’accent en el missatge ecologista, un clàssic del cinema de catàstrofes. I les obligades imatges digitals de ciutats en ruïnes passen l’examen amb nota, especialment un Camp Nou ensorrat. Però potser el més sorprenent per al públic serà l’esforçat català que parla una Alba convertida en professora d’anglès del Dídac i interpretada per l’actriu anglesa Rachel Hurd-Wood ( El perfum ), fitxada amb l’objectiu d’obrir el mercat internacional del film. L’actriu parla en anglès amb el seu pare, però fa servir el català amb el Dídac i quan enregistra el videodiari que serveix de narració. Tot i la sensació d’estranyesa que pot provocar, Porta no es va plantejar mai doblar l’actriu. “És un petit sacrifici per aproximar la pel·lícula al màxim de gent possible. Probablement és una decisió més de productor que de director, però si només m’hagués dedicat a fer de director aquesta pel·lícula no hauria arribat gaire lluny”, assegura. Una altra d’aquestes decisions és no explicitar la resolució que pren l’Alba al final de la novel·la de Pedrolo, quan es veu sola amb el seu fill en un món despoblat. “Vam tenir molts problemes amb els coproductors anglesos -revela Porta-. Per a ells, qualsevol al·lusió a l’incest era un drama i, de fet, l’hem eliminat de la versió anglesa. En la versió original sí que hi és, tot i que un pèl aigualida. Potser em vaig contagiar dels anglesos. I probablement Pedrolo era més valent que jo. És indubtable que hem retrocedit des del 1974, quan es va publicar el llibre”, admet.

Segon origen formarà part de la programació del Festival de Sitges, però només amb una projecció matinal per a alumnes de les escoles del Garraf. Havia sigut anunciada a so de bombo i plateret pel festival -va ser el primer títol confirmat-, però la decisió d’estrenar aquest cap de setmana per aprofitar el pont i evitar l’acumulació d’estrenes de les setmanes següents ha col·lisionat amb les dates del festival, que arrenca el mateix dia. “Estic content que es faci la projecció per a la canalla -afirma Porta-. I si la pel·lícula no té més presència... això ja és una pregunta per al festival”.

stats