Publicitat
Publicitat

Les orquestres, el cor i els solistes del festival de Bayreuth s'instal·len al Liceu durant cinc dies

La força de Wagner ressona a Barcelona

Els millors intèrprets wagnerians arriben a Barcelona per oferir en versió concert tres òperes que han representat al festival de Bayreuth. La cita amb Wagner comença avui amb L'holandès errant.

"Bayreuth és el Vaticà wagnerià", diu el director artístic del Gran Teatre de Liceu, Joan Matabosch. La ciutat de la Francònia, al nord de Baviera, esdevé cada estiu un escenari sagrat on només tenen cabuda els millors intèrprets de Wagner. Molts dels que hi han actuat en l'edició d'aquest estiu han viatjat a Barcelona per participar en un annex del festival al Liceu, des d'avui fins dijous que ve. Serà un concentrat wagnerià amb la interpretació de tres òperes en versió concert: L'holandès errant (avui i dimarts), Lohengrin (diumenge i dimecres) i Tristany i Isolda (només dijous). El pressupost de l'operació Bayreuth-Barcelona és d'1,3 milions d'euros, que han de cobrir patrocinadors privats i la taquilla.

L'arribada del contingent wagnerià és un "esdeveniment de magnitud internacional", diu Matabosch, perquè no és habitual que l'orquestra i els cors de Bayreuth surtin del seu reducte bavarès i perquè la seva presència al Liceu serà una mena de pròleg del bicentenari del naixement de Wagner, que se celebrarà l'any 2013. També és excepcional per als solistes que es podran sentir al Liceu, i que repeteixen els papers de Bayreuth.

El tenor alemany Klaus Florian Vogt, que al desembre cantarà Rusalka de Dvorák al teatre de la Rambla, serà un dels atractius de Lohengrin , juntament amb la soprano alemanya Annette Dasch i la mezzosoprano Susan Maclean. Vogt torna al Liceu, on l'any passat va interpretar el Parsifal wagnerià. L'altre gran reclam és la presència de la soprano sueca Iréne Theorin a Tristany i Isolda , en què compartirà protagonisme amb el tenor nord-americà Robert Dean Smith.

El principal canvi respecte a Bayreuth -a part de la interpretació en versió concert- és la direcció de L'holandès errant i Lohengrin , que a Alemanya van dirigir Christian Thielemann i Andris Nelsons, respectivament. Al Liceu la batuta la durà l'alemany Sebastian Weigle, director de l'orquestra del Liceu del 2004 al 2008. Sí que repetirà Peter Schneider a Tristany i Isolda .

El desig de la família Wagner

Les converses per portar Bayreuth a Barcelona van començar fa quatre anys, quan Wolfgang Wagner va cedir la direcció del festival a les seves filles Eva i Katharina. "Ja existia una relació molt estreta amb el Liceu -explica Joan Matabosch-. A més, Barcelona és molt wagneriana". La llarga relació de la ciutat amb Wagner ve de lluny, i es va fer més intensa quan el Liceu va allotjar el festival l'any 1955. La mateixa Eva Wagner, que llavor només tenia 10 anys, va venir a Barcelona.

Bayreuth intentava superar les conseqüències de la relació de Winifred Wagner amb el nazisme. El festival, que des del 1951 dirigien els germans Wieland i Wolfgang Wagner, buscava redreçar la seva història. "Bayreuth té una història lligada a aspectes molt sinistres, però aquí, als anys 50, no es feia aquesta associació amb el nazisme", diu Matabosch.

L'ombra del nazisme continua planant sobre el festival. Aquest estiu el baríton rus Ievgueni Nikitin va haver de renunciar a cantar L'holandès errant a Bayreuth. El diari Bild va publicar una fotografia de Nikitine quan formava part d'un grup de heavy metal i lluïa al pit el tatuatge d'una esvàstica, actualment desdibuixada amb un altre tatuatge. El baríton va reconèixer que va ser "un error de joventut" del qual s'havia "penedit moltes vegades". El festival no va tenir cap més opció que substituir-lo. És el pes de la història.

Més continguts de