Publicitat
Publicitat

Els arguments de les dues capitals

BARCELONA

La inversió dels EUA

Un 63% de les empreses dels Estats Units que inverteixen a l'Estat espanyol ho fan a Catalunya, segons un estudi d'Esade fet públic ahir, mentre que Madrid es beneficia sobretot del hub aeroportuari amb Amèrica Llatina. La inversió directa a Catalunya, pel davant del que fan les empreses dels Estats Units, només queda superada per Itàlia i el Japó.

L'atracció turística

Barcelona té un ganxo turístic creixent als Estats Units amb l'oferta de creuers, fins al punt que s'ha creat una llançadora de viatges entre Miami i Barcelona per embarcar cap a la Mediterrània. Sheldon Adelson veu amb bons ulls el Prat perquè permet ofertar paquets de viatges que permetin als turistes americans sentir-se a casa per unes hores.

El valor del mar

Sheldon Adelson no va voler ni Abrera ni Montcada sinó el delta del Llobregat per la seva proximitat a Barcelona i per la seva perspectiva marítima, que col·laboraria històricament a crear un nou skyline inconfusible de la ciutat. La llenca de terrenys de 800 hectàrees que implica Gavà, Viladecans, Cornellà, Sant Boi i el Prat és el territori preferit.

Connexió supranacional

L'Eurovegas català ofereix una connexió supranacional més enllà dels 4,3 milions de la regió metropolitana fins a València i fins a Lió per l'efecte crida de Barcelona. Autopistes, tren de gran velocitat, aeroport, port i la nova L9 contribueixen a generar un pol d'atracció més enllà de les mancances com a hub internacional.

El model público-privat

Catalunya s'ha acostumat a créixer sense esperar grans inversions estatals i afavorint una doble xarxa en escoles, mútues i autopistes. Amb no poques crítiques, aquest model ha permès confiar més en l'entesa amb negociadors privats que no pas en la capacitat de les administracions de finançar projectes.

MADRID

L'efecte capital

Madrid té un avantatge evident sobre Barcelona: és la capital d'un estat. Tothom la sap situar en el mapa més primari. Barcelona té una marca que cotitza a l'alça, reconeguda arreu del món, però encara es ressent del seu àmbit autonòmic. La fuga i la concentració de grans empreses cap a Madrid no s'ha aturat des dels anys vuitanta.

L'atracció dels negocis

El creixement d'Ifema, en espai i en volum de negoci, és un símptoma més de la ràpida conversió que ha experimentat Madrid en els últims anys com a centre de convencions de negocis. Barcelona ha fet passos endavant, però s'ha vist superada per la imatge de ciutat de turisme de masses. El concepte representa el 15% del PIB de Barcelona.

El valor de terra infinita

Madrid no té ni tindrà mai les limitacions geogràfiques de mars, muntanyes i rius que té Barcelona. Per això es pot permetre el luxe d'oferir uns terrenys de 1.000 hectàrees (o de les que vulgui Adelson) que només tenen pastures i alzines. A Alcorcón, el lloc prioritari de l'oferta de Madrid, s'hi volien fer 26.000 pisos amb el nom Distrito Norte.

Connexió internacional

L'Eurovegas espanyol vol aprofitar els beneficis que implica que Madrid sigui un nucli de connexions internacionals, gràcies a l'aeroport de Barajas. Alcorcón no està al centre de les comunicacions viàries de la capital però la delegació madrilenya ho vol arreglar, fins i tot, oferint una estació del TGV exclusiva.

El model explosiu

Madrid no té por d'engegar projectes mastodòntics perquè disposa de l'espai i de l'actitud que li permeten inaugurar desenes d'estacions de metro a la vegada, noves infraestructures aeroportuàries i ampliacions de la ciutat a cop de gratacels. L'Eurovegas madrileny només seria una etapa més d'aquest estil.

Més continguts de

PUBLICITAT

El + vist

El + comentat

PUBLICITAT
PUBLICITAT