Publicitat
Publicitat

Panrico compleix 50 anys i rellança els dònuts en el seu envàs original

L'abril de 1962, l'empresari català Andreu Costafreda va portar als forns espanyols un innovador producte de brioixeria inspirat en les rosquilles que es venien als EUA: els dònuts

L'empresari català Andreu Costafreda, fill d'una nissaga de forners, va portar a l'abril de 1962 per primera vegada als forns espanyols un innovador producte de brioixeria inspirat en les rosquilles que es venien als EUA: els dònuts, dels quals ara, 50 anys més tard, se'n consumeixen 500 milions cada any.

Per celebrar aquest aniversari, el grup Panrico, que comercialitza el producte, ha reeditat la mítica caixeta de cartró Dònuts Original, que competirà al mercat amb la resta d'envasos, en el marc d'una ambiciosa campanya de promoció que inclou anuncis per televisió de llarga durada i accions especials en els punts de venda per impulsar les vendes.

La caixeta original, que va deixar de produir-se el 2009, torna així al mercat "per acontentar els consumidors que les han trobat a faltar tots aquests anys i captivar les noves generacions", segons explica el director de màrqueting de Panrico, Jorge Folch.

Folch ha anunciat un "rellançament" dels dònuts de la mà d'aquesta gran campanya, que tindrà com a element més visible l'anunci de llarga durada per a televisió que s'està ultimant i que, dirigit per un realitzador de cinema, apel·larà directament als records de les generacions que van veure néixer i triomfar aquest producte de brioixeria en els anys 60 i 70.

El paper de la televisió

La televisió va jugar un paper central en la promoció dels dònuts en convertir en gairebé un fenomen sociològic eslògans com el mític "'¡Anda, los dónuts!, ¡Anda, la cartera!'", protagonitzat per un nen que de camí al col·legi s'oblidava la motxilla.

Poc després, triomfava també un altre anunci que tenia com a escenari la barra d'un bar en el qual se sentien demanats com "un cafè sol, un tallat, un doble", mentre anaven apareixent plats amb dònuts sencers, tallats per la meitat i presentats per parelles.

Segons estudis de la pròpia marca, un 99,7% dels espanyols coneix els dònuts, la fórmula dels quals segueix sent un secret en el món de l'alimentació, de la mateixa manera que ho són altres tan famoses com la de Cola Cao o la de la  Coca-Cola.

La xarxa logística i de distribució de Panrico, formada per més de 3.000 transportistes que recorren diàriament la geografia espanyola, s'encarrega de fer possible que el producte arribi al matí a més de 128.000 punts de venda i que a Espanya es consumeixi un dònuts cada 16 segons.

Un viatge als EUA

Tot va començar ara fa 50 anys quan Andreu Costafreda, després d'un viatge als EUA, va arribar a un acord amb els americans per fabricar a Espanya rosquilles similars a les seves, que denominaven "doughnuts", utilitzant unes màquines que permetien fabricar-les fàcilment.

La política restrictiva de l'època va impedir importar farina dels Estats Units, la qual cosa va obligar a Costafreda a crear una nova fórmula amb diversos tipus de farina, ja que la que es comercialitzava a Espanya no tenia la suficient qualitat per fabricar el producte.

En només cinc mesos, l'emprenedor català va tenir llesta la farina que faria possible fabricar els dònuts, marca que va registrar el 1962, després de crear Dònut Corporation Espanyola per a la producció i comercialització del seu producte.

Poc després, en el mateix 1962, l'empresari lleidatà crea, al costat de la família Rivera, Panificio Rivera Costafreda (Panrico).

Altres grans productes

Després de l'èxit dels dònuts, el 1970 l'empresa llança la marca Bollycao i el 1978, el pa de motllo Panrico. El 1999, s'iniciarà el procés d'unificació de l'empresa, que acabarà denominant-se Grup Panrico.

La cartera actual d'aquest grup, que ha comprat negocis com el de galetes Artiach i La Bella Easo, inclou marques com Chiquilín, Filipinos, Artinata, Princesa, Donettes, Mañanitos, Qé, Marbú Dorada i Dinosaurus.

Panrico, companyia líder al mercat espanyol de brioixeria i pa de motllo, assegura que la seva prioritat és centrar-se al mercat espanyol i a Portugal, on els dònuts són també molt coneguts, i que, per tant, deixaran per més endavant donar un salt a l'estranger.

Més continguts de