Microsites CAT Serveis 26/09/2017

El Govern impulsa una nova legislació territorial, urbanística i de paisatge

El Departament de Territori i Sostenibilitat impulsa la Llei de territori, que repensarà tota la legislació vigent en matèria d’ordenació del territori, urbanisme, paisatge i urbanitzacions amb dèficits. Prioritzarà la rehabilitació per sobre del consum de sòl, permetrà oferir habitatge o sòl per a activitats econòmiques quan sigui necessari i atendrà els requeriments tant de grans ciutats com de petits pobles

3 min
La urbanització Les Palmeres, a Canyelles (Garraf), és una de les que presenten deficiències de serveis / DEPARTAMENT DE TERRITORI

Catalunya, com altres països del seu entorn, ha viscut un canvi de model urbanístic arran de la recent crisi econòmica. Pràcticament s’ha paralitzat el desenvolupament de nou sòl i s’han fet inviables molts dels planejaments aprovats en el període anterior. A més, l’accés a l’habitatge continua sent un repte per a molts ciutadans. El concepte de desenvolupament sostenible, que es refereix tant a frenar el consum de sòl com a integrar la cura del paisatge en tots els entorns, incloent-hi l’urbà, també s’ha incorporat amb força a l’agenda internacional.

El conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, considera que la Llei de territori que properament aprovarà el Govern consagrarà aquest “canvi de paradigma”. De fet, comportarà “una reforma completa del model, amb caràcter estratègic i amb l’objectiu que sigui estable i durador”.

Urbanització Les Palmeres, a Canyelles (Garraf), una de les que tenen dèficits de serveis. A la dreta, el conseller Rull en la reunió amb alcaldes del juny per exposar les bases de la nova llei.

Incentivar la reforma urbana i promoure previsions realistes

A Catalunya el 69% del sòl previst per a habitatges i el 63% del previst per a activitats econòmiques encara està pendent de desenvolupar. Revisar els creixements programats que no responen a la realitat actual i rehabilitar els edificis construïts buits ha de ser una prioritat. La Llei també crearà el registre de solars buits per impulsar-ne l’ús abans d’ocupar nous terrenys.

D’altra banda, cal evitar previsions de desenvolupaments urbans que acaben quedant obsoletes i, al mateix temps, facilitar el sòl per donar resposta a les demandes del moment. Els municipis fixaran els seus objectius periòdicament per atendre les necessitats d’habitatge o sòl d’activitat econòmica, tenint en compte aspectes socials i d’agenda econòmica, per ajustar-los a la realitat.

Pel que fa a l’habitatge de protecció oficial, el Govern aposta pel lloguer. Així, la Llei facilitarà la reserva de sòl destinada a aquesta modalitat a tot Catalunya i possibilitarà que els ajuntaments puguin rebre pisos de protecció ja construïts, en comptes de només els terrenys. D’aquesta manera es dona suport als ajuntaments de municipis petits amb dificultats per afrontar la construcció d’habitatge protegit.

Atenció i instruments per als petits municipis

Atendre la diversitat territorial és un altre dels principis d’aquesta Llei impulsada per la Direcció General d’Ordenació del Territori i Urbanisme. El 63% dels municipis catalans tenen menys de 2.000 habitants i, en alguns, tota la seva població viu en masies situades en espais naturals. En canvi, els requisits fixats per la legislació actual són idèntics als de les grans ciutats metropolitanes. La Llei de territori crea una nova fornada d’instruments urbanístics flexibles que permetran acostar-se a la diversitat temàtica i d’escales de la planificació.

Igualment, s’incentivarà l’impuls d’àrees d’activitat econòmica intermunicipals, de manera que es possibilitarà que els ingressos es reparteixin equitativament entre els municipis implicats. Així, es creen oportunitats de feina, es generen espais d’activitats més competitius i s’evita la fragmentació territorial.

Protegir els espais oberts i el paisatge rural

Els espais oberts són l’eix vertebrador del territori. El 94% de Catalunya forma part d’espais oberts, però la regulació de què s’hi pot fer varia a cada municipi, sense tenir en compte sovint les regulacions veïnes. El Govern redactarà una estratègia per a cadascuna de les 134 unitats de paisatge identificades i donarà respostes específiques a cada àmbit del territori, que els municipis podran concretar i detallar.

A més, abans de qualsevol nova edificació en aquests mateixos espais es prioritzarà la reutilització de les ja existents, la seva integració paisatgística, la custòdia de la finca i la prevenció d’incendis.

Finalment, la Llei de territori vol donar solució a les 729 urbanitzacions pendents de regularitzar que hi ha a Catalunya, construïdes entre 1956 i 1981 i amb dèficits de serveis públics. Així, s’avaluarà cas per cas i s’articularan solucions amb voluntat de regularitzar totes aquelles que no s’hagin de mantenir en els espais oberts.

TRES ASPECTES COMPLEMENTARIS DE LA LLEI

  • La Llei de territori fa seus els principis de la Nova Agenda Urbana aprovada per l’ONU per guiar el desenvolupament urbà sostenible a escala mundial durant les properes dècades.
  • El Govern treballa en la redacció de l’Agenda Urbana Catalana per transposar i adaptar a la realitat de Catalunya les directrius de Nacions Unides.
  • L’aposta per la regeneració de les ciutats construïdes i la recerca de l’excel·lència es complementa amb la Llei de l’arquitectura, ja aprovada, i amb el Pacte nacional per a la renovació urbana.
stats