Publicitat
Publicitat

CENSURA

La Xina expulsa la corresponsal d'Al-Jazira després que emetés un documental sobre els camps de reeducació

La cadena tanca l'oficina del seu canal en anglès, però manté els equips del canal àrab. Fa 14 anys que Pequín no feia fora un periodista estranger

El govern xinès no renovarà el visat de la corresponsal del canal en anglès d'Al-Jazira Melissa Chan. És la primera expulsió d'un periodista estranger des de l'any 1998 i, com que Pequín no ha admès cap altre periodista de relleu, la cadena ha hagut de tancar la delegació al país asiàtic. L'oficina del canal en àrab, però, continuarà treballant.

Un documental sobre els camps de reeducació podria ser el causant de l'expulsió de la periodista. Segons el Club de Corresponsals de la Xina (FCCC, sigles en anglès), aquest documental hauria molestat les autoritats xineses, que han mostrat el seu "descontentament" amb la línia editorial del canal i han acusat la corresponsal de "violar les normes", sense especificar quines. Chan, de nacionalitat nord-americana, que treballava a la Xina des del 2007, "no va participar en la realització del documental", segons ha dit l'FCCC.

Per a l'FCCC, la decisió de les autoritats xineses "és l'exemple més extrem de la recent moda d'utilitzar els visats dels periodistes com un element censor i intimidatori". En l'últim any, el règim de Pequín, que tem l'arribada de protestes similars a les de la Primavera Àrab, ha augmentat les restriccions als periodistes estrangers. Els periodistes que cobrien el cas del dissident cec Chen Guangcheng van ser convocats al departament de Seguretat Pública on, segons el FCCC, se'ls va amenaçar de revocar-los el visat si incomplien les normes del país.

El portaveu de la cancelleria, Hong Lei, s'ha limitat a destacar en una roda de premsa rutinària que "la Xina respecta la llibertat dels periodistes estrangers, però espera que treballin d'acord amb les regulacions".

Al-Jazira en anglès ha dit en un comunicat que "tanca la seva delegació" després que les autoritats xineses es neguessin a renovar les credencials de Chan i a rellevar-la. Salah Negm, director de notícies del canal, va defensar que la seva línia editorial "sempre dóna veu als més silenciats". El canal ha afirmat que continuaran negociant per reobrir en un futur la delegació a Pequín. L'oficina d'Al-Jazira
en àrab continuarà tenint un corresponsal a la capital xinesa.

Primera expulsió en 14 anys

El de Chan és el primer cas d'expulsió d'un periodista que es produeix en 14 anys, des que el 1998 el corresponsal del diari japonès 'Yomiuri Shimbu', Yukihisa Nakatsu, va ser acusat de "robar secrets d'estat" arran de seu viatge al Tibet. En aquells dies, l'assetjament policial als informadors estrangers també es va emportar el periodista de la revista alemanya 'Der Spiegel' Juergen Kremb, el qual va ser finalment expulsat després de negar-se a signar l'acta policial que l'acusava també de posseir secrets d'estat .

Més continguts de