Internacional 19/05/2016

L'avió d'EgyptAir va fer girs bruscos i es va precipitar abans de desaparèixer

Els equips de recerca troben peces de l'aparell al sud de l'illa grega de Kàrpathos, on testimonis asseguren que van veure una explosió. El govern egipci creu que la hipòtesi d'un atemptat és "més probable" que la d'un accident

Ara
3 min
Familiars dels passatgers del vol desparegut a l'aeroport del Caire

BarcelonaPoc abans de perdre el contacte amb l'MS804 d'EgyptAir, aquesta matinada, els radars egipcis han detectat que l'aparell, un Airbus A320, feia dos girs bruscos i es precipitava. Segons el ministre de Defensa grec, la nau ha girat 90 graus cap a l'esquerra i tot seguit 360 graus cap a la dreta, i després ha caigut dels 37.000 peus d'altitud fins als 15.000 –descens de 22.000 peus, és a dir, uns 6.700 metres. L'últim cop que l'MS804 ha aparegut a la pantalla del control aeri d'Egipte ha estat a les 2.39 hores de la matinada.

Inscriu-te a la newsletter Internacional El que sembla lluny importa més que mai
Inscriu-t’hi

L'aparell, que cobria el trajecte entre París i el Caire, viatjava amb 66 persones a bord i ha desaparegut de les pantalles de radar tres hores i vint minuts després d'enlairar-se (a les 23.20 de la nit). Els exèrcits d'Egipte i Grècia han posat en marxa una operació conjunta de rescat marítim a 280 quilòmetres de la costa d'Egipte. Segons les autoritats gregues, diversos testimonis han vist una explosió a l'aire al sud de l'illa de Kàrpathos.

En aquesta zona s'han trobat restes de l'avió desaparegut, segons ha informat a l'agència Efe un portaveu del ministeri de Defensa hel·lè, que ha afegit que els fragments trobats són trossos de plàstic amb cordes de color taronja. El govern egipci i la companyia aèria han confirmat aquestes informacions posteriorment.

El president francès, François Hollande, ha confirmat que l'avió s'ha estavellat i ha dit que "no es pot descartar ni avançar cap hipòtesi i que s'arribarà fins al final de la investigació, tant si es tracta d'un accident com d'un atemptat terrorista". Les autoritats del Caire ni confirmen ni desmenteixen tampoc que es tracti d'un acte terrorista, tot i que veuen més "probable" que es tracti d'un atemptat que d'un error tècnic.

La web Marine Traffic ha difós aquest vídeo que mostra el moviment dels vaixells de rescat a la zona, a prop del lloc on s'ha localitzat l'aparell per última vegada.

Segons ha informat EgyptAir, a l'aparell hi viatjaven 56 passatgers (entre ells tres criatures), set tripulants i tres membres del personal de seguretat de l'aerolínia. Les condicions meteorològiques eren bones a la zona i les autoritats franceses han precisat que l'aparell no transportava càrrega. La companyia ha informat en dos tuits de les nacionalitats del passatge:

EgyptAir ha dit inicialment que l'avió s'ha perdut quan acabava d'entrar en l'espai aeri egipci, tot i que després ha assegurat que ha desaparegut quan estava encara en territori grec. "No han demanat ajuda, simplement ha desaparegut", ha dit Ehab Mohy el-Deen, cap de l'autoritat de navegació aèria d'Egipte.

La companyia ha informat que dues hores després d'haver desaparegut s'ha detectat un senyal d'alarma de l'aparell, probablement d'una balisa, però l'exèrcit egipci ho ha desmentit. Segons el cap de l'aviació civil grega, Kostas Kitzerakis, "el pilot no ha esmentat cap problema" en el seu darrer contacte amb els controladors aeris, deu minuts abans que desaparegués de les pantalles.

L'avió d'Egyptair

A l'aeroport del Caire la gent que esperava l'arribada del vol ha estat conduïda a una àrea separada, on s'ha desplaçat també el primer ministre Sherif Ismail.

Segons la web Flightradar, abans de viatjar a París, l'aparell havia fet el trajecte d'anada i tornada entre Tunis i el Caire. Durant l'última setmana havia volat a Asmara, Brussel·les, Beirut, Istanbul, Abu Dhabi, Kuwait, Atenes, Luxor, Alexandria i Casablanca.

Un cas més a la llista negra

El vol 804 se suma a la llista negra de l'aviació egípcia els últims mesos. A l'octubre un avió rus va explotar en ple vol després d'haver-se enlairat de l'aeroport de Xarm al-Xeikh, amb el resultat de 224 morts. L'Estat Islàmic ha reivindicat la col·locació d'un artefacte explosiu en una maleta. Al març un home va segrestar un aparell que volava entre el Caire i Alexandria i el va desviar cap Xipre, i va demanar asil i l'alliberament de les presoneres del país. Després, les autoritats xipriotes van dir que tenia problemes psicològics. El cas va posar en evidència la falta de procediments de seguretat als aeroports.

El resultat ha estat un cop a la indústria turística del país, que ja havia patit una forta davallada des de l'esclat de la revolució que va derrocar Hosni Mubàrak a principis del 2011. La inestabilitat política del país i la caiguda dels ingressos turístics han portat a una forta devaluació de la moneda.

A l'aeroport Charles de Gaulle les mesures de seguretat també són màximes des dels atemptats de París i de l'aeroport de Brussel·les.

stats