Publicitat
Publicitat

Dígits i andròmines

La xarxa social de Google

Els 200 milions d'usuaris de Gmail no són els 750 milions de Facebook. Però si ja tenim els contactes en un lloc, per què els hauríem d'anar a buscar en un altre?

Ja tenim nova joguina a la xarxa. Les invitacions per provar Google +, el nou conjunt de serveis de col·laboració que Google ha posat en marxa en règim tancat aquesta setmana, han anat tan buscades que algun espavilat subhastava les seves a eBay. Tot i que Google + ha estat rebut com un intent de competir amb Facebook, Google ha anat amb molt de compte a no qualificar-lo com a xarxa social, probablement conscient dels fracassos que han estat els seus intents anteriors en aquest àmbit, fins a cinc: Orkut, Buzz, Wave, Knol i Lively. En lloc d'això, l'empresa prefereix destacar les possibilitats de control de la comunicació en grup que Google + afegeix a les que ja gaudeixen els usuaris d'altres serveis de la seva plataforma, com el correu electrònic Gmail, el xat GTalk i els àlbums de fotos Picasa.

La primera funció de Google + són els anomenats cercles, en els quals l'usuari agrupa els contactes que ja té i els que va fent. Com els grups de Facebook o les llistes de Twitter, però amb més facilitat d'ús: aquí queda més clar qui veurà el que publiquem i les fotos que pengem. Cada contacte es pot incloure en un nombre il·limitat de cercles. Quan incloem una persona en un cercle, el sistema li notifica, però sense dir-li el nom del cercle, no fos cas que algú s'ofengui si descobreix que l'hem posat en el nostre grup de Gent pesada, per exemple.

La segona característica són les idees, que serien els missatges al mur i els enllaços que es comparteixen, en terminologia 2.0. Van vinculats als cercles. Les fotografies es publiquen en àlbums del servei web Picasa, que ja existeix. En canvi, els vídeos que es pengen no van vinculats a YouTube, també propietat de Google.

La tercera funció són les quedades (Hangouts a l'original; Google + està disponible en quaranta idiomes, en català també). Es tracta de videoconferències en grup, organitzades sobre la marxa i en les quals pot intervenir qualsevol membre d'un cercle, fins a deu usuaris simultanis. S'hi participa directament amb el navegador web i la qualitat d'imatge i so és sorprenentment bona. Casualment, les quedades arriben el mateix dia que Skype posa a disposició la versió amb videoconferència del seu servei per als telèfons amb el sistema operatiu Android de Google.

Google + té, lògicament, un apartat mòbil molt potent. Amb l'aplicació per a smartphones Android (n'hi haurà també per a l'iPhone), les fotografies que fem amb el telèfon pugen automàticament -com en Windows Phone- al servidor, on queden en modalitat privada fins que les publiquem en algun cercle des de l'ordinador. La funció Huddle permet fer xats de grup amb els membres d'un cercle i amplia les possibilitats del servei GTalk i entra a competir amb BlackBerry Messenger i WhatsUp.

De fet, Google + incorpora elements de Facebook, però també de Twitter, Skype, Quora i fins i tot Foursquare, ja que les anotacions es poden geolocalitzar. No és probable que els 750 milions d'usuaris actuals de Facebook es donin de baixa per passar-se a Google +, però si els titulars dels 200 milions de comptes de Google ja veuen cobertes les seves necessitats de comunicació en grup amb les noves funcions, no els caldrà usar tant la xarxa de Mark Zuckerberg.

L'arribada del nou servei de Google coincideix en el temps amb el redisseny gràfic d'alguns dels que ja hi ha, com el correu Gmail i el mateix cercador, i la posada en marxa d'altres, com el botó +1, amb el qual podem recomanar resultats de cerca de manera que apareguin més destacats en les cerques de les persones del nostre cercle de contactes; en el perfil de l'usuari queden registrats els enllaços que ha prioritzat. També, esclar, ha coincidit amb el tancament dels serveis Google Health, de monitorització de la salut personal, i Google Power Meter, de gestió del consum energètic. L'empresa no té manies a l'hora d'abandonar els serveis amb poca acceptació.

Google + té l'avantatge, com a xarxa social, de no començar de zero. Si tens bústia de Gmail ja tens una xarxa de contactes que pots organitzar en cercles sense haver de teixir-ne una de nova en un altre servei com Facebook. Cal dir, però, que és un projecte en construcció per al qual Google incorporarà noves aplicacions. De moment s'han descobert en el codi referències a funcions futures de jocs socials i de consultori mantingut pels mateixos usuaris, a l'estil del Google Answers que l'empresa va tancar. Un cop superada la confusió inicial, jo em veig fent servir Google + cada dia. Ja veurem quant dura.

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT