Publicitat
Publicitat

L'EDITORIAL

França vota contra 'Merkozy' i les polítiques d'austeritat

Angela Merkel s'ha quedat sola a Europa. Amb la victòria d'ahir del socialista François Hollande s'acaba una era en què l'eix franco-alemany ha imposat una sola recepta econòmica: un draconià control del dèficit mitjançant retallades socials i en la inversió. "L'austeritat no pot ser una fatalitat", va exclamar ahir Hollande en el seu discurs de Tulle. Els ciutadans francesos, però també els grecs i els britànics, han dit prou a un camí que exigia un alt cost social sense que a canvi es veiés la llum al final del túnel. Cap govern europeu ha estat revalidat per les urnes a Europa des que va començar la crisi econòmica. D'això va semblar ser-ne conscient François Hollande, que va tenir paraules d'agraïment per a Nicolas Sarkozy, que malgrat tot va assolir un 48% dels vots.

La victòria d'Hollande confirma, però, el canvi de discurs que la mateixa Merkel i la Comissió Europea han començat a fer des de fa uns mesos, quan van començar a parlar de creixement i d'estímuls per combatre l'atur. El resultat electoral d'ahir obliga a passar de les paraules a l'acció. Merkel, que també veu en perill la seva reelecció, no tindrà més remei que escoltar la veu de les urnes franceses.

Europa necessita una sacsejada, una injecció de moral, un nou rumb que ofereixi perspectives de progrés i esperança sobretot als més joves. Ara caldrà que tots els governs europeus posin fil a l'agulla i comencin a prendre decisions. La Comissió té a punt un pla per finançar les pimes mitjançant el Banc Europeu d'Inversions i, potser encara més important, la possibilitat d'emetre bons per finançar infraestructures prioritàries (els project bonds ) com ara el corredor mediterrani. Aquest diari ha defensat sempre la necessitat de reduir els nivells d'endeutament, però sempre d'una manera ordenada que no posés en perill la recuperació econòmica ni la cohesió social. Rectificar és de savis, i el gir a l'esquerra de França és una oportunitat per corregir el rumb.

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT