Publicitat
Publicitat

L' EDITORIAL

L'ARA Control i la importància de la pedagogia política

Ara fa gairebé un any, el març del 2011, el diari ARA va posar en marxa una iniciativa pionera a favor de la qualitat democràtica: l'ARA Control, un observatori per seguir el grau de compliment de promeses electorals del Govern d'Artur Mas. Amb l'entrega d'avui tots els departaments ja s'han sotmès al veredicte d'un equip d'experts que dirigeix el politòleg Jordi Muñoz. L'equip aplica un rigorós càlcul matemàtic per obtenir un índex (del 0 al 100) que mostra clarament quins departaments són més fidels al programa de CiU i quins menys. Entre els més complidors destaquen el d'Economia i Coneixement i el d'Ensenyament, mentre que a l'altre extrem se situen Salut i Justícia. Tot i això, cal tenir en compte que l'ARA Control no valora si la gestió és adequada o no, sinó només la correspondència entre el que es fa i el que es prometia en el programa.

En aquest sentit, la nota mitjana aporta una fotografia bastant precisa de les dificultats que ha tingut Artur Mas per dur a terme molts dels seus compromisos electorals. L'executiu català obté un índex de 16 punts, quan l'òptim en un primer any de legislatura hauria estat un 25. Això vol dir que a hores d'ara Mas només ha complert un 16% de tot el que contenia el programa.

La raó principal d'aquest desajust és la dramàtica situació de les finances de la Generalitat, que ha impedit realitzar totes aquelles iniciatives que tenien un elevat cost. Però en algun cas, tal com expliquem que passa avui amb el departament d'Empresa i Ocupació, les decisions del Govern contradiuen obertament el que s'havia promès en campanya. És el cas de la taxa turística, que el programa de CiU rebutjava de ple. Això li ha passat a Artur Mas i també a Mariano Rajoy.

En aquests casos és necessari que els responsables polítics facin un exercici de pedagogia i expliquin bé els motius que els han dut a prendre aquestes decisions. Si no ho fan, els ciutadans acabaran pensant que les campanyes electorals són una presa de pèl.

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT