Publicitat
Publicitat

El 'made in Barcelona', ganxo de les empreses per sortir al món

La marca Barcelona resisteix la crisi de confiança que fa trontollar el nom d'Espanya a l'exterior. La imatge que ha sabut construir-se la ciutat al seu voltant, amb pilars que la identifiquen com el turisme, el disseny, la cultura i una creixent activitat innovadora en camps com la biotecnologia, fan que les empreses s'apuntin cada cop més a incorporar l'etiqueta del made in Barcelona als béns i serveis que venen a fora.

Alguns tenen Barcelona com un nom lligat a la seva pròpia marca, com per exemple les firmes de moda Custo o Mango. Grups cervesers com Moritz i Damm també fan de la ciutat un dels seus estendards de promoció. Fins i tot a la indústria, el fabricant automobilístic Seat, que s'identifica com una empresa amb ADN espanyol i alemany (pel grup Volkswagen), fa servir el ganxo de Barcelona per vendre's a mercats com la Xina.

Riscos i oportunitats

Els tòpics associats a Barcelona, com el turisme de Gaudí i el futbol del Barça, la catapulten a nivell turístic, però també amenacen el creixement d'altres sectors incipients com el biomèdic o el tecnològic, segons recull l'últim informe del Brand Institute d'Esade. Com a ciutat de negocis encara està verda, tot i que la percepció de nucli innovador en sectors com l'arquitectura, la moda o el disseny, creix.

La ciutat ja és una marca consolidada al món, mentre que Catalunya no ha aconseguit el mateix ressò internacional encara. És per això que l'estratègia del Govern passa, com en el món privat, per aprofitar el nom de Barcelona com a ganxo per vendre el país.

Més continguts de