Publicitat
Publicitat

10-A

Recull

El ressò de la consulta a la premsa internacional

Els mitjans destaquen el caràcter no oficial de la consulta i la baixa participació

"Barcelona vota sobre la independència de Catalunya d'Espanya". Així encapçala la notícia sobre el 10-A l'edició digital del diari britànic The Guardian, i afegeix que "els grups proindependència esperen millorar la participació, però els escèptics diuen que una consulta no vinculant és un exercici inútil". L'agència Euronews va distribuir ahir un teletip sobre la consulta amb el títol "Barcelona vota per la independència en un referèndum no oficial". El text destaca que la consulta no tindrà impacte legal i explica el resultat argumentant que Catalunya "ha guanyat gradualment més autonomia d'Espanya i té el control sobre matèries com les infraestructures i els afers judicials (SIC). Però molts catalans, orgullosos de la seva identitat cultural i la seva llengua, senten que reben un tracte injust de Madrid". L'agència informa que "com la regió basca, Catalunya va ser durament oprimida sota la dictadura de Franco 1939-75, que va prohibir les llengues catalana i basca".

En un article d'opinió que diumenge publicava Sally Kalson al Pittsburgh Post-Gazette afirma que "no és estrany que aquesta part d'Espanya sigui tan difícil de sotmetre".

A l'espera dels resultats de l'escrutini, alguns mitjans ja s'han fet ressò de la celebració ahir de la consulta per la independència a Barcelona.

L'agència Associated Press va titular "Barcelona diu 'sí' a la independència d'Espanya, però amb una participació baixa" i no va poder evitar caure en els tòpics afirmant que "en un matí assolellat d'aquesta pròspera ciutat portuària del Mediterrani, la gent semblava més interessada a veure activitats típiques com la sardana o els castells humans".

L'alemanya DPA va a optar per destacar la "Modesta participació en el referèndum per la independència de Catalunya a Barcelona". El text recull el resultat global de les consultes celebrades fins ara i destaca que "com que el govern espanyol no autoritza referèndums oficials sobre la independència, la votació va ser organitzada de manera privada per voluntaris". La informació també assenyala el dret a vot dels immigrants i els majors de 16 anys, i apunta que, malgrat el caràcter no oficial del referèndum, hi van participar membres del govern de la Generalitat. I afegeix: "Els nacionalistes de CIU previsiblement s'abstindran en el debat parlamentari sobre una proposta de declaració d'independència presentada dimecres per un partit separatista. No es creu que la proposta pugui arribar a ser aprovada pel Parlament català". Finalment, l'agència alemanya recorda la repressió de la cultura catalana sota la dictadura franquista, que planteja en contrast amb les "àmplies mesures d'autogovern i una política de promoció de la seva llengua al costat del castellà".

El setmanari francès L'Express titulava ahir "Els barcelonins, convidats a una consulta per la independència", i parlava de Catalunya com "una rica regió del nord-est d'Espanya marcada per un fort sentiment identitari". El text apunta que "al barri de la plaça de Francesc Macià, baluard de la burgesia catalana, els electors arriben amb comptagotes i deixen les seves butlletes a les urnes mostrant ostensiblement el "no".

La premsa brasilera també s'ha fet ressò de les consultes, amb un teletip de l' Agencia Estado que titula "Els catalans avalen la independència a Barcelona", que recull les declaracions d'una votant de 79 anys que critica Madrid per "quedar-se més del que dóna".

Etiquetes

Més continguts de