CLÀSSICA
Cultura 22/10/2014

Els Amics de l’Òpera s’atreveixen amb ‘Turandot’, de Puccini

L’associació de Sabadell presenta una nova temporada d’òpera a Catalunya

Sílvia Marimon
2 min
Norma va ser una de les produccions en gira de la temporada passada.

Barcelona“Per primera vegada programarem l’òpera Turandot, de Puccini. La posada en escena és de grans dificultats, la partitura encara més i es necessiten cantants amb veus importants i resistents, i un gran cor”, explicava ahir la presidenta de l’Associació d’Amics de l’Òpera de Sabadell, Mirna Lacambra. Turandot és, doncs, el gran repte de l’entitat, que ahir va presentar la 33a Temporada de l’Òpera a Sabadell i el 27è Cicle d’Òpera de Catalunya.

El tret de sortida de la nova temporada el donarà, el 29 d’octubre, Lucia di Lammermoor, de Donizetti. “Amb un pressupost molt reduït hem hagut de fer mans i mànigues perquè ens surti una producció mínimament acceptable”, lamenta el director escènic de l’espectacle, Pau Monterde. Una altra dificultat afegida és que es tracta d’una òpera que ha d’anar de gira i, per tant, s’ha de muntar i desmuntar en un sol dia: “Hem intentat explicar-ho tot bé partint de la premissa que el públic no coneix prou la història. Lucia di Lammermoor és una història de violència de gènere. És una dona en un món d’homes. I la maltracten tots, tant psicològicament com físicament”, afegeix Monterde. Després vindran Orfeo ed Euridice,de Cristoph W. Gluck, i L’italiana in Algeri, de Rossini.

Lucia di Lammermoor, L’italiana in Algeri i Turandot es representaran als teatres d’una desena de poblacions. Orfeo ed Euridice només es podrà veure a La Faràndula de Sabadell. “Els teatres estan fent grans esforços perquè aquest projecte [el cicle d’òpera] no desaparegui”, va dir ahir Lacambra. L’associació que va fundar el 1982 treu recursos d’on pot. El pressupost per al 2014 dels Amics de l’Òpera va ser d’1.243.000 euros. “L’Ajuntament de Sabadell ens ajuda amb espècies -espais i locals-, la Generalitat aporta 244.000 euros, el ministeri de Cultura 35.000 i la Fundació Banc Sabadell 135.227. Per tant, un 64,67% són recursos propis”, assenyala Lacambra.

La majoria d’ingressos s’aconsegueixen a taquilla. L’any passat, malgrat la crisi, els espectacles van tenir un miler més d’assistents que el 2012. “L’associació demostra que l’òpera omple. Té públic malgrat que les entrades acostumen a valer el doble que en el teatre. L’any passat, les 27 representacions del Cicle d’Òpera van tenir 20.700 espectadors, és a dir, un 90,4% d’ocupació. Són xifres molt bones”, assegura el director general de Creació i Empreses Culturals de la Generalitat, Jordi Sellas.

stats