Cultura 19/09/2013

Un festival a l'altura de l'excepcional orgue de Poblet

Tres organistes estrella posaran a prova l'instrument

Xavi Serra
2 min
El nou orgue del monestir de Poblet pesa aproximadament 15 tones.

Barcelona.Els entusiastes de la música d'orgue estan d'enhorabona. Gràcies al monestir de Poblet, Catalunya ja compta amb un orgue de sonoritat barroca centreeuropea, capaç de tocar composicions tant del barroc alemany com del francès. "No és un instrument qualsevol -afirma Joan Carles Castro, mestre orguener de Poblet-. És un orgue fet a mida, de manera artesanal, per cobrir un forat a Catalunya i l'Estat: oferir als aficionats aquella sonoritat barroca que fins ara només podien sentir a les millors gravacions o viatjant a l'estranger". Castro assegura que els melòmans de la clàssica i l'orgue "notaran una gran diferència", gràcies a un instrument "amb una gran personalitat".

Per celebrar aquesta incorporació al patrimoni musical, que es va inaugurar al desembre, el monestir organitza el Festival Internacional Orgues de Poblet, una cita que arrenca el 19 d'octubre amb un dels grans mestres actuals de l'orgue, Christopher Herrick. El britànic va ser organista de l'abadia de Westminster durant 10 anys, i el 1998 va interpretar totes les obres per a orgue de Bach al Lincoln Center de Nova York durant 14 dies seguits. El programa de Herrick inclou Sonata sobre el salm 94, de Julius Reubke, una peça "molt densa" que segons Castro "posarà a prova la capacitat de l'orgue per produir tots els colors de la sonoritat barroca".

El 16 de novembre serà Olivier Vernet -un dels representants més brillants de l'escola francesa d'orgue, amb 90 discos editats- qui s'asseurà a la banqueta de l'orgue del monestir de Poblet per interpretar peces com el Salve Regina de Naji Hakim, una composició contemporània amb què es demostra que el nou orgue de Poblet no només serveix per tocar música barroca, sinó que té un registre expressiu amplíssim. I el 23 de novembre serà el torn de l'alemany Ludger Lohmann, doctor en musicologia i organista titular de la catedral de Stuttgart, que explorarà tota la paleta de colors de l'orgue en peces de gran dificultat i execució, com Fantasia i fuga sobre el coral 'Ad nos, ad salutarem undam' , de Franz Liszt.

Retorn a la tribuna elevada

El projecte del nou orgue del monestir arrenca fa 8 anys, quan es trenca l'anterior orgue. "Era un instrument de batalla, fabricat amb materials poc adequats", diu Castro. Per construir el nou es va decidir comptar amb la prestigiosa firma suïssa Metzler Orgelbau, que va trigar dos anys a fabricar l'orgue, amb una caixa de roure massís i uns 3.500 tubs de diferents mides. Es va instal·lar al monestir en els dos mesos previstos ("Puntualitat suïssa", assegura el prior). I aprofitant la construcció es va recuperar la posició elevada original del segle XV, al fons de l'església. "L'anterior, a peu pla, tenia un volum que feia impossible cantar sense que l'orgue envaís el cor -explica Castro-. Ara, des de la tribuna elevada, el so va cap al sostre i no colpeja el clatell de la comunitat. És una gran millora".

stats