CONSUM
Economia 10/11/2013

Costa Coffee i Taco Bell aterren a Catalunya en una nova onada de 'fast food'

El competidor britànic de Starbucks reprèn els plans d'expansió al país, després d'obrir a l'aeroport

Dani Sánchez Ugart
3 min

BarcelonaEn els pròxims mesos, Catalunya, i sobretot Barcelona, poden viure una autèntica onada d'obertures de cadenes de fast food espanyoles i internacionals. A la imparable expansió d'ensenyes com 100 Montaditos, que pretén pràcticament duplicar la presència al país durant els pròxims mesos, s'hi sumaran la cadena de cafeteries britànica competidora de Starbucks, Costa Coffee, i la de fast food dels EUA però inspirada en la gastronomia mexicana, Taco Bell.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Segons ha confirmat un portaveu de Costa Coffee a l'ARA, l'empresa, que a l'estiu va obrir la seva primera botiga al país -un quiosc a l'aeroport del Prat-, estudia l'estratègia d'expansió a Barcelona i Espanya, tot i que encara "no està 100% definida". Cap a principis d'any l'empresa podria fer algun anunci en aquest sentit. El 2007 Costa Coffee ja va anunciar els seus primers plans d'expansió a Espanya, amb una previsió d'obertura de 100 establiments, per fer la competència a Starbucks, que ja s'havia començat a implantar. Els plans de la britànica, però, no es van arribar a materialitzar i, amb l'arribada de la crisi, van quedar aparcats, fins ara.

La companyia, que pertany al grup Whitbread, propietari d'altres ensenyes hoteleres i de restauració al Regne Unit, s'ha aliat amb Airfoods per entrar al mercat espanyol. L'empresa és la franquiciadora per a la botiga del Prat, i treballa amb Whitbread per definir la futura estratègia d'expansió, segons un portaveu de l'empresa espanyola, tot i que no està clar que tingui l'exclusiva en la futura expansió de Costa pel territori estatal.

Costa Coffee és un gegant del cafè, que factura més de 270 milions d'euros anuals. El 2007 la companyia va superar Starbucks com a primera cadena de cafès del Regne Unit. A Espanya, l'empresa nord-americana Starbucks ja té una xarxa de 71 botigues i porta 10 anys d'avantatge a Costa Coffee. El primer Starbucks català es va obrir el 2002 a Barcelona, i va ser la companyia de restauració madrilenya Grupo Vips la que va aconseguir la franquícia en exclusiva per a Espanya i Portugal. Recentment, però, la multinacional amb seu a Seattle ha comprat un 49% del capital de la societat espanyola.

El primer Taco Bell, al desembre

Una altra cadena internacional que pretén estrenar-se a Catalunya de manera imminent és Taco Bell. La companyia nord-americana obrirà a principis de desembre el seu primer local a Catalunya de la mà de Casual Brands Group, el seu franquiciador exclusiu a l'Estat. La intenció de l'empresa, que s'endinsarà en el mercat català amb l'obertura al centre comercial de La Maquinista, és acabar l'any que ve amb quatre o cinc botigues a Catalunya. Segons explica a l'ARA el director de màrqueting de la companyia, Alfonso Antón, faran una altra obertura durant el primer trimestre del 2014 i entre dues i tres més el segon semestre.

Taco Bell pertany al grup de restauració nord-americà Yum!, que ja és present a Catalunya amb els restaurants Kentucky Fried Chicken (KFC) i a Espanya amb una trentena de Pizza Hut (tot i que la majoria van desaparèixer el 2009, quan va trencar el contracte amb Grupo Zena, que va substituir els seus locals per una altra cadena dels EUA, Domino's Pizza).

A Catalunya, la cadena vol plantar cara a McDonald's i Burger King, però sobretot a l'actual líder del mercat, Pans & Company, segons assegura Antón.

Qui ja ha pitjat l'accelerador a Catalunya és el grup madrileny Restalia, propietari de les marques 100 Montaditos i La Sureña, caracteritzades pels preus molt baixos, que en l'últim any ha intensificat el ritme d'obertures i ja té 23 establiments. En els pròxims mesos, la companyia té previst pràcticament doblar els 15 establiments de 100 Montaditos que actualment té a Catalunya, a la vegada que segueix creixent amb La Sureña, sempre amb noves obertures a través de franquícies.

"A Restalia considerem Catalunya com el mercat clau ara mateix", va indicar la responsable de comunicació de la companyia, Anne Corcuera: "Volem seguir-hi invertint de manera clara".

100 Montaditos vol competir en el mercat de les hamburgueses

Al marge de l'estratègia d'expansió de les seves dues marques consolidades, 100 Montaditos i La Sureña, el grup Restalia ha llançat aquesta setmana la marca The Good Burger (TGB), d'hamburgueseries, que pretén competir amb les grans cadenes nord-americanes amb presència a l'estat espanyol, McDonald's i Burger King. Segons la responsable de comunicació de Restalia, Anne Corcuera, la nova ensenya, que pretén començar a obrir establiments a Catalunya de manera imminent, vol omplir "un nínxol de mercat", que és el de les hamburgueseries " massxclusiu " (en un joc de paraules entre el mercat de masses i l'exclusiu). És a dir, amb una estètica i una posada en escena acurades, però amb uns preus competitius. Els preus de les hamburgueses seran d'entre 2,5 i 3 euros.

stats