INFRAESTRUCTURES
Economia 19/06/2014

L’Estat obligarà el Port de Barcelona a cedir el 50% dels seus beneficis

Cambra denuncia la mesura, destinada a finançar els accessos de 28 ports espanyols

A.m.v.
3 min

BarcelonaVa passar dijous passat en una reunió rutinària en què els responsables del Port de Barcelona tenien previst explicar el seu pla de negoci per a l’any vinent a representants del ministeri de Foment. En un moment de la trobada, els enviats de la ministra Ana Pastor van prendre la paraula per donar la notícia als seus interlocutors: els ports amb beneficis hauran d’aportar-ne la meitat a un fons d’accessibilitat que servirà per finançar 28 ports situats a l’Estat. I la decisió, a més, s’aprovarà com a decret llei al mes de juliol.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

L’any 2013 el Port de Barcelona va guanyar 74,6 milions d’euros, per la qual cosa, i si no hi ha canvis d’última hora, l’entitat que presideix Sixte Cambra es veurà forçada a aportar 37,3 milions d’euros a aquest fons. Amb els resultats de l’any passat, les previsions són que l’Autoritat Portuària de Barcelona (APB) acabaria aportant el 30% del total del fons. La fórmula ideada pel ministeri fa que els ports amb més beneficis siguin els més perjudicats. Per aquesta raó, els ports de Barcelona, Algesires, les Balears, Cartagena o Las Palmas hauran d’afrontar el 72% del total del fons.

Sixte Cambra va advertir ahir d’aquesta situació a través d’un comunicat en què qualificava la mesura de “molt preocupant”, perquè, segons va dir, la decisió atempta contra el principi bàsic de l’autofinançament dels ports d’interès general que figura en la llei de ports. Cambra va lamentar que aquesta decisió limiti greument la capacitat d’inversió de la infraestructura catalana.

El president del Port de Barcelona va exposar que els plans de Foment no només afecten l’enclavament en si, sinó també els seus operadors. I va explicar: “També quedaria afectada la competitivitat dels operadors privats instal·lats en la nostra infraestructura, ja que amb els ingressos generats per la seva activitat es finançarien projectes que donaran més competitivitat a operadors d’altres ports que en són competència directa”.

Compromisos financers

Cambra també va criticar el fet que aquesta obligació econòmica sobrevinguda amenaça els compromisos financers del Port, que té ara un deute amb el Banc Europeu d’Inversions de 440 milions d’euros, amb la qual cosa pot fer-se la lectura que l’APB haurà d’endeutar-se més per finançar altres ports. “Barcelona estaria finançant actius d’altres enclavaments que en molts dels tràfics són competència directa nostra”, va dir Cambra.

Aquest nou fons d’accessibilitat no serà el primer compromís financer que adquireixi el Port de Barcelona amb el sistema portuari espanyol. El 4% dels seus ingressos per taxes ja es destinen a finançar l’Organització Pública de Ports de l’Estat, i un 4,5% del seu flux de caixa es destina al Fons de Compensació Interportuari per mantenir els ports deficitaris. Per tot plegat, el Port de Barcelona ja és el primer contribuïdor del sistema, ja que aporta el 22,5% del total del Fons de Compensació Interportuari i el 17,5% dels fons per finançar Ports de l’Estat. Per aquests conceptes, l’any passat l’APB va pagar deu milions, i entre el 2009 i el 2013 un total de 47,3.

Inversions en marxa

L’APB està executant actualment diferents inversions en paral·lel. A la millora dels accessos viaris i ferroviaris s’hi suma l’ampliació de la terminal de càrrega de Hutchinson. En terminals de creuers, actualment Carnival treballa en una de nova per inaugurar-la el 2016 i l’APB ja prepara construir una vuitena terminal de cara al 2018.

stats