TELECOMUNICACIONS
Economia 16/03/2014

Una cooperativa catalana oferirà telefonia i internet

Eticom - Som Connexió replica el model de Som Energia i arrencarà aquest mes com a operador virtual

Dani Sánchez Ugart
3 min

BarcelonaEl mercat de les telecomunicacions català està a punt de sumar un nou jugador, que operarà amb unes regles diferents de les actuals perquè serà una cooperativa. Un grup de persones vinculades des de l’inici a Som Energia començaran aquest mes a oferir serveis de telefonia i internet a través d’Eticom - Som Connexió. L’objectiu és replicar el model de la cooperativa energètica catalana però en el camp de les telecomunicacions i amb un abast estatal.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Dissabte que ve els socis de la iniciativa celebraran l’assemblea constituent de l’empresa, que, a partir d’aleshores, començarà a oferir serveis. De moment, són uns 300 socis, segons han explicat a l’ARA els impulsors del projecte, i cadascun posa com a mínim 100 euros per formar-ne part. Al principi es limitaran a subcontractar els serveis de Nubip, una empresa basca de serveis de telecomunicacions integrals. Però l’objectiu és molt més ambiciós: aquest mateix any volen comprar Nubip per poder oferir els serveis directament i fer un pas més cap al que anomenen “sobirania tecnològica”.

El sector de les telecomunicacions català, doncs, podria canviar significativament en els pròxims mesos perquè, tal com va publicar l’ARA la setmana passada, dos empresaris catalans -Ernest Pérez-Mas i Xavier Vinyals- estan buscant finançament per crear un operador de telecomunicacions inspirat en el model de la basca Euskaltel.

Un cop comprada Nubip, Eticom - Som Connexió es convertirà en un operador de mòbil virtual (OMV). Aquests operadors són els que més clients estan guanyant a l’Estat, a costa de la sagnia de línies de Movistar i Vodafone (vegeu el gràfic). Es distingeixen perquè no tenen xarxa pròpia, sinó que la lloguen a una de les quatre empreses que tenen la concessió de l’espectre radiolèctric a Espanya (Orange, Vodafone, Movistar i Yoigo [que no arriba a tot el territori]). En el cas de Nubip -i, per tant, d’Eticom - Som Connexió-, la xarxa utilitzada serà la d’Orange. Això vol dir que l’empresa no es podrà deslligar mai del tot de les grans companyies, perquè l’espectre radioelèctric reservat per a serveis mòbils ja està completament assignat a aquestes empreses.

Per comprar Nubip necessiten, segons els primers càlculs preliminars, uns 450.000 euros. Però no tots arribaran de les aportacions dels socis. Els impulsors de la iniciativa tenen previst demanar finançament a Fiare o altres banques ètiques per assolir el capital necessari abans que acabi l’any.

Volen ser més barats

Al marge del servei mòbil, Eticom - Som Connexió oferirà internet ADSL a casa i, fins i tot, a llarg termini, es plantegen la possibilitat d’incloure ofertes de fibra arribant a acords amb ajuntaments per fer servir la xarxa pública. D’entrada, segons els impulsors, l’oferta serà “insignificativament més barata”, perquè, de moment, estaran rellogant els serveis. Un cop s’hagi consolidat l’empresa, o s’hagin fet projectes de connexió col·lectius (a través de wifi, per exemple), sí que preveuen oferir preus més competitius. La política d’ingressos d’Eticom - Som Connexió serà la de carregar un 25% als seus costos fixos -a falta de l’aprovació dels estatuts- per pagar la despesa d’estructura.

Sagnia de línies de Movistar i Vodafone a favor dels OMV

El mercat de les telecomunicacions a Espanya està en un moment convuls. L’exmonopoli estatal de Movistar, que encara té una posició dominant de mercat, amb una quota del 33,22%, va perdre l’any passat més de dos milions de línies, segons les dades publicades aquesta setmana per la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC). Els grans afavorits d’aquesta sagnia de línies van ser els operadors de mòbil virtuals (OMV), que van guanyar 2,35 milions de línies i tenen ja una quota de mercat del 12,67%. Vodafone, el segon operador de l’Estat, també va patir una pèrdua de línies important, d’1,36 milions de clients, mentre que Orange en va perdre 65.000 i Yoigo en va guanyar 132.000. D’aquesta manera, el sector, en global, va perdre més d’un milió de línies de mòbil, mentre que en va guanyar 660.000 de banda ampla de fix.

stats