Publicitat
Publicitat

Adaptar-se o morir

La pujada de la taxa d'atur als Estats Units fins al 9,2% ha fet que demòcrates i republicans s'arrecerin en les respectives receptes tradicionals. Per als liberals (progressistes) és evident que calen més estímuls; per als conservadors, que calen més retallades d'impostos per fer créixer la demanda. Estic convençut que tots dos tenen part de raó, però no crec que l'acabin d'encertar. Crec que al mercat laboral d'avui dia hi ha alguna cosa diferent, alguna cosa nova (que farà que els nostres fills més que trobar feina, se l'hagin de crear, fer-se-la a mida ells mateixos) que té més incidència sobre el mercat laboral del que la gent creu.

Mirin les notícies sobre el sector més dinàmic de l'economia nord-americana: Silicon Valley. Actualment, Facebook està valorat en gairebé 100.000 milions de dòlars; Twitter, en 8.000 milions de dòlars; Groupon, en 30.000 milions; Zynga, en 20.000 milions, i LinkedIn en 8.000 milions. Són les empreses amb més creixement del món en l'àmbit de les xarxes socials i internet, i el que fa més por de tot plegat és que els treballadors d'aquestes empreses cabrien en els 20.000 seients del Madison Square Garden, i encara hi sobrarien llocs. El fet és que creen pocs llocs de treball en proporció al seu valor, i en la mesura que aquestes empreses continuen contractant gent, busquen intensament enginyers amb talent.

Després de parlar amb els empresaris, una de les coses que més crida l'atenció és el fet que la majoria han utilitzat la pressió de la recessió per fer-se encara més productius avançant en les tecnologies d'automatització, el software , l'externalització de tasques, la robòtica: tot el que els pugui servir per millorar la producció amb menys personal i menys despeses en impostos i obligacions. Això no canviarà. I encara que continuen contractant gent, cada vegada són més exigents. Tots busquen la mateixa mena de persones: gent amb pensament crític, capacitada per fer la mena de feines que donen valor afegit i que no poden fer els estris tecnològics; però també busquen gent capaç de crear, d'adaptar i reinventar cada dia la seva feina, en un mercat més canviant que mai.

Avui dia els titulats universitaris han de saber que ara a Silicon Valley la tendència és avaluar la tasca dels treballadors no anualment, sinó trimestralment; perquè la revolució de les TIC comporta que els productes nous tenen un cicle comercial tan ràpid que les empreses no es poden permetre esperar que acabi l'any per valorar si un cap d'equip fa bé la seva feina o no.

Actualment, independentment del que vosaltres penseu quan demaneu una feina, podeu estar segurs que el que l'empresari es pregunta és: aquesta persona, pot afegir valor cada hora, cada dia?; més que un treballador de l'Índia, que un robot o que un ordinador? Pot ajudar la meva empresa no només fent la feina d'avui sinó reinventant la de demà? I pot adaptar-se a qualsevol canvi, de manera que la meva empresa s'adapti i exporti més en els mercats mundials en expansió? En el món hiperconnectat d'avui, cada vegada més empreses no voldran -ni podran- contractar persones que no satisfacin aquests criteris.

Però d'això mai no en sentireu parlar en el debat públic de Washington, en el qual alguns demòcrates encara parlen de la creació d'ocupació com si fóssim als anys 60, i alguns republicans com si fóssim als 80. Però aquest no és el mercat laboral dels nostres pares. Justament per això, el fundador de LinkedIn Reid Garrett Hoffman -un dels principals impulsors de Silicon Valley, perquè també és a la junta directiva de Zynga, va ser un dels primers a invertir en Facebook i pertany a la junta directiva de Mozilla- és coautor, juntament amb Ben Casnocha, d'un llibre que sortirà a l'inici de l'any vinent, The start-up of you ( Posa't en marxa ). El subtítol del llibre podria ben bé ser alguna cosa com: Ei, joves llicenciats!, ei, els que en teniu 35 i sou a la meitat de la carrera laboral: aquesta és la manera de fer carrera avui dia .

Hoffman sosté que els professionals han de tenir unes actituds i unes competències completament noves i diferents. "El vell paradigma de la carrera laboral com una escala que s'ha d'anar pujant i consolidant s'ha acabat", em va dir. "Ja no hi ha situacions professionals segures. Les condicions canviants i incertes en què els emprenedors posen en marxa les empreses són ara les que s'apliquen a qui sigui en la seva carrera laboral. I per tant, la manera d'encarar l'estratègia laboral de cadascú ha de ser la d'un emprenedor que vol posar en marxa un negoci."

Per començar, diu Hoffman, això vol dir deixar de banda els grans plans de vida. Els emprenedors no escriuen un pla de negocis de 100 pàgines per executar-lo tot d'una; experimenten constantment i s'adapten segons el que van aprenent.

Això vol dir utilitzar les nostres xarxes (els nostres contactes) per obtenir coneixements i informacions sobre on hi ha oportunitats d'expansió, i aleshores invertir en un mateix per assolir les competències que us permetin aprofitar aquestes oportunitats. Hoffman afegeix: "No podeu limitar-vos a dir: «Tinc un títol universitari, tinc dret a una feina i algú altre se les haurà d'empescar per contractar-me i fer que agafi experiència»". Heu de saber quins sectors són actius avui i què hi passa, i aleshores: "Trobar com afegir-hi valor d'una manera que no sigui a l'abast de ningú més. Per als emprenedors és diferenciar-se o morir: ara, això val per a tothom."

Finalment, heu d'enfortir els músculs de la flexibilitat. "Segurament heu sentit que el servei de ràdio online Pandora va sortir a borsa fa unes setmanes -va dir Hoffman-. El que potser no sabeu és que al principi el fundador de Pandora va oferir el seu projecte més de 300 vegades a inversors de capital risc, sense cap èxit".

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT