Publicitat
Publicitat

ENSENYAMENT

'David Copperfield' centra la prova de 6è de primària

Charles Dickens ho posa difícil als alumnes de 12 anys

"Una lectura ben estranya", deia ahir l'Elisabeth, en acabar la prova de català a l'escola Joaquim Ruyra de Barcelona. Es referia al fragment del David Copperfield de Charles Dickens que havia hagut de llegir un cop i un altre per poder respondre a les 17 preguntes que l'acompanyaven, en la quarta avaluació externa de sisè de primària a Catalunya, que ahir van fer més de 71.000 alumnes. "No preguntaven sobre què deia el text. Per respondre havies de tornar a llegir i pensar una mica", afegia Maria Li.

La tutora del grup, Gemma Jové, donava la raó a les dues alumnes i assenyalava la dificultat d'un text com aquest i, a més, "força llarg". Al centre regnava el consens que la prova de català d'enguany era més difícil que la de l'any anterior. Potser perquè, segons va destacar el president del Consell Superior d'Avaluació (òrgan encarregat d'elaborar les proves), Joan Mateo, l'apartat de comprensió lectora "ha anat millorant en els últims anys fins a assolir un nivell prou òptim". Tan òptim que la Generalitat ha considerat que els catalans de 12 anys poden interpretar bé un text de Dickens.

Els resultats de la prova, que es faran públics l'11 de juny, ho diran. Però la directora del centre, Alícia Fernández, advertia que aquest tipus de proves "haurien de tenir més en compte totes les variables" que intervenen en cada cas. Una escola com aquesta, al barri de Besòs, amb força alumnes nouvinguts que s'incorporen a mig curs i on la majoria d'alumnes no té el català com a primera llengua, diu, no es pot avaluar igual que una de la zona alta.

Tot i així, els nois de sisè de primària del Joaquim Ruyra van sortir contents de la prova de matemàtiques, que va seguir ahir la de català (avui toca castellà i anglès). "Me l'esperava molt més difícil, ha sigut prou fàcil", somreia el Bryan. Com els seus companys, destacava que havia sigut més difícil la de català. Les tres avaluacions de primària dutes a terme fins ara han detectat, de fet, un 22% de suspensos en català per un 18% en matemàtiques. Els pitjors resultats són en expressió escrita. Carme Roy, mestra de l'escola Marbella que aplicava la prova al Joaquim Ruyra (els aplicadors no poden ser del mateix centre), ho explicava pel poc temps de la prova: 50 minuts per a un dictat, dues comprensions de text i una redacció.

"A classe no fan redaccions en 10 minuts", tot i admetre que des de l'inici de les proves ho havien començat a fer. I és que l'avaluació ha portat canvis a les escoles, que cada cop treballen més les competències. Ara que ja fa quatre anys que es fan, Mateo va anunciar que caldrà revisar-les.

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT