TRÀNSIT
Societat 19/11/2014

Conduir motos amb permís de cotxe: la DGT s’obre a revisar-ho

Barcelona demana el canvi de normativa per l’alta accidentalitat de les motos

Albert Solé
4 min
UNA MOTO PER CADA COTXE  A Barcelona hi ha tantes motos com cotxes circulant, i aviat  els superaran.

BarcelonaL’Ajuntament de Barcelona està preocupat per les dades que reflecteixen que la meitat dels motoristes implicats en un accident de trànsit a la ciutat no tenien formació específica de moto (45%) perquè conduïen amb el carnet de cotxe -permís B-, com va explicar l’ARA el 25 d’octubre. El quinzè motorista mort a Barcelona, a finals de setembre -en tot el 2013 en van morir onze-, i que d’aquests morts onze fossin per accidents amb responsabilitat de la moto, va disparar totes les alarmes al consistori.

Ahir el primer tinent d’alcalde, Joaquim Forn, va demanar formalment a la Direcció General de Trànsit (DGT) que revisi la normativa que permet, des del 2004, que un conductor que tingui el permís B amb tres anys d’experiència pugui conduir una moto de fins a 125 cc sense haver de fer cap curs per aprendre a conduir-la. Forn va fer la petició en l’obertura del 21è Fòrum Barcelona per la Seguretat Viària sense haver-ho parlat abans amb la DGT, però va afirmar: “Ells tenen aquestes dades igual que nosaltres i és de sentit comú; tenim un problema i cal prendre una decisió”. La directora de la DGT, Maria Seguí, que també va participar en el Fòrum, en el seu torn de paraula va comentar que també estan “preocupats” per aquestes dades, i que estan fent un estudi “rigorós” dels accidents de moto amb conductors amb carnet de cotxe. “Segons el que digui l’estudi, canviarem o modularem la norma”, va dir la directora de la DGT.

La segona ciutat amb més motos

Barcelona és la segona ciutat europea amb més motos (250.000), després de Roma, i n’hi ha una per cada dos cotxes matriculats. Aquesta dada, però, no és real, ja que molts d’aquests cotxes no es mouen per la ciutat, i el RACC calcula que a Barcelona, circulant, hi ha una moto per cada cotxe. “Això vol dir que aviat ja hi haurà més motos que cotxes circulant per Barcelona, i la ciutat s’ha de preparar”, assegurava ahir Lluís Puerto, responsable tècnic del RACC. Aquest creixement es deu en part per la crisi, que ha fet que molts barcelonins hagin canviat el cotxe per la moto, més barata. Però també pel canvi de la normativa espanyola, que va permetre a un conductor de cotxe amb tres anys d’experiència poder conduir una moto de fins a 125 cc, cosa que va disparar exponencialment la venda d’aquests vehicles. Del 2003 al 2006 es va multiplicar per sis el nombre de motos de 125 cc matriculades a Barcelona (de 1.700 a 9.600). El 2013 se’n van matricular 5.760. Tot i que el canvi de normativa del 2004 -que el govern del PSOE oficialment va fer amb criteris ecològics- afecta tot l’Estat, Barcelona és, amb diferència, la ciutat que té més motos i la que ha patit més l’efecte de posar més motoristes en circulació sense una formació específica. És per això que fonts del consistori són un pèl escèptiques sobre el fet que la DGT acabi modificant la norma.

Més formació a les empreses

Aquesta petició de l’Ajuntament és només una de les mesures que proposa després de fer un estudi sobre l’augment dels accidents de moto a Barcelona aquest 2014: un 7,1% més que l’any passat. El consistori, juntament amb el grup de motos del pacte per la mobilitat, ha elaborat una llista de propostes, que passen des de la prevenció fins als canvis de comportament. Una de les més destacades és que la Guàrdia Urbana farà xerrades i sessions de formació a les empreses on hi ha treballadors que fan servir la moto, tant per treballar ( in labore ) com per anar i tornar de la feina ( in itinere ). L’Ajuntament s’afegirà als cursos de formació que el Servei Català de Trànsit fa als instituts per a nois de 16 a 18 anys. La Guàrdia Urbana també augmentarà els controls al carrer per revisar l’estat de les ITV -actualment la meitat de les motos circulen sense tenir-la actualitzada-, però també per sancionar més les infraccions típiques de les motos, com ara sortir abans d’hora d’un semàfor o la conducció en zig-zag. A més, els que paguin l’impost de circulació de moto a Barcelona rebran una carta amb uns consells bàsics de seguretat per conduir millor.

En el 21è Fòrum Barcelona per la Seguretat Viària, celebrat ahir, també hi va participar Isidre Esteve, expilot de motos de ral·li que va tenir un accident i ara va amb cadira de rodes. Esteve, malgrat tot, aposta per la moto, que considera un vehicle “fantàstic”. “Per conduir una moto de manera segura el més important és l’apreciació del risc, i encara que nosaltres sapiguem conduir, no sabem si els altres conductors en saben. Per tant, el marge de seguretat amb una moto ha de ser molt gran, tant, que sembli ridícul”, va dir.

Més de la meitat de les motos no passen la ITV

Més de la meitat de les motos obligades a passar la inspecció tècnica de vehicles (ITV) -en concret, un 54,5%- no ho van fer el 2013. La dada, revelada per AECA-ITV, la patronal d’aquests centres d’inspecció, mostra que els vehicles de dues rodes són els més absentistes del parc automobilístic espanyol al costat de les furgonetes. Segons aquestes dades, les ITV de tot el territori estatal van revisar l’any passat 937.712 motocicletes i ciclomotors, un 10,7% més que el 2012 però una xifra molt llunyana de les 2.056.689 que havien de passar la inspecció. A Catalunya la meitat del parc mòbil de motos -de totes les cilindrades- té més de set anys d’antiguitat.

stats