Societat 25/10/2014

Des del 2004 s’ha disparat la venda de motos de 125 cc

Fa 10 anys es va canviar la normativa perquè un conductor de cotxe en pugui conduir una

A.s.
2 min
Una de cada quatre motos a Barcelona arrenca amb el semàfor encara en vermell, segons un estudi del RACC.

BarcelonaEl 20 d’octubre es van complir 10 anys de l’entrada en vigor de la modificació del reglament general de conductors -a través del reial decret 1598/2004, del 2 de juliol- que diu: “Les persones que estiguin en possessió del permís de la classe B en vigor, amb una antiguitat superior a tres anys, podran conduir dins el territori nacional les motocicletes autoritzades per a un permís A1”. La justificació del govern espanyol del moment -socialista- va ser que es volia facilitar l’accés a la moto per reduir els embussos de les ciutats i evitar la contaminació dels cotxes, més elevada que la de les motos. Aquesta decisió va perjudicar les autoescoles, però va multiplicar les vendes de motos. Segons Luis Montoro, catedràtic de seguretat viària, el sector de la moto passava un mal moment llavors. El juny del 2004, quan van aparèixer les primeres notícies en premsa del canvi de normativa, a Barcelona ja va augmentar notablement la venda de motos respecte als mesos anteriors, però a partir de l’octubre, quan va entrar en vigor, es va disparar exponencialment. Del 2003 al 2004 ja es va quasi doblar la venda, el 2005 es va tornar a duplicar, i el 2006 i el 2007 es va tocar sostre i es van superar les 9.000 matriculacions cada any. Amb l’inici de la crisi, el 2008, les matriculacions van començar a baixar fins a les 5.873 del 2013. Aquestes són dades només de la ciutat de Barcelona, però les xifres a tot l’Estat van seguir una evolució similar: de les 17.000 motos venudes el 2003, es va passar a les 38.000 el 2004, es va arribar a les 124.000 el 2006, i el 2013 se’n van vendre 57.000. Com més motos hi ha a la carretera, més elevat és el risc de tenir un accident, i si, a més, aquest augment l’ha provocat que ha deixat de caldre fer un examen de moto per conduir aquests vehicles, el risc també es multiplica.

Luis Montoro, expert estatal en seguretat viària, diu que les empreses fabricants de motos haurien de ser les primeres interessades a treballar perquè el conductor que en compra una sàpiga fer-la servir: “Si la gent identifica una moto amb una cosa perillosa, això també perjudica el sector; ells haurien de fer un estudi i posar-hi solució”.

Pressions del lobi de les motos?

Que els fabricants de motos han sigut els més beneficiats d’aquest canvi en el reglament general de conductors és una evidència, veient les xifres de vendes des del 2004, però des de l’Associació Nacional d’Empreses del Sector de les Dues Rodes (Anesdor) neguen cap pressió del seu lobi, i recorden que el govern espanyol només va adaptar una directiva europea que permetia fer aquests canvis. La directiva no era obligatòria, i no tots els països de la UE l’han aplicat. Des de la Guàrdia Urbana de Barcelona opinen que es podria haver aplicat la directiva europea de manera progressiva, i no obrint la porta de cop a la possibilitat que milers de conductors de cotxe puguin conduir una moto sense cap formació específica.

stats