COOPERACIÓ
Societat 28/08/2014

Kristoffer Gandrup-Marino: “Les ONG han d’innovar per ser més eficients”

Auri Garcia Morera
3 min

BarcelonaUnicef Internacional té diversos laboratoris d’innovació. Són responsables de la creació de dispositius com un quiosc digital fet amb materials reciclables i alimentat amb energia solar, que es van poder veure fa uns mesos en una exposició al CaixaForum. El cap d’aquest departament, el danès Kristoffer Gandrup-Marino, va visitar Barcelona per explicar els projectes en què treballen de cara al futur i les claus de l’èxit d’aquestes iniciatives.

Per què li cal un grup d’innovació en subministraments, a l’Unicef?

L’Unicef es gasta 2.500 milions en subministraments, i el nostre rol és garantir que quan ens gastem aquesta quantitat de diners ho fem en els productes que ens permeten atendre tan bé com es pugui les necessitats dels infants. Ens hem de gastar els diners d’una manera que ens permeti millorar contínuament els productes, per atendre tan bé com poguem aquestes necessitats.

En quins projectes treballen?

Estem preparant un sistema per posar en contacte membres d’una família que hagin quedat separats en una situació d’emergència a través de missatges SMS i d’internet. Abans quan un nen es perdia s’havia de fer tot en paper. Omplir un formulari, fer-lo arribar al lloc adequat... Ara tindrem un espai online amb un llistat de tots els nens i tots els pares. Tindrem una manera fàcil i ràpida de posar-los en contacte.

També porta un prototip d’un nou dispositiu. Què fa?

És d’un projecte de diagnòstic de la pneumònia. Aquesta malaltia mata 1,9 milions de nens a l’any, tot i que curar-los és molt fàcil. El problema és el diagnòstic. Veus que tenen febre i no saps si és una grip o una pneumònia, i necessitem un dispositiu per detectar-la. Això és una primera versió, un cronòmetre de 60 segons, durant els quals s’ha de comptar quantes vegades respira el nen. Hem descobert que no ens serveix perquè la gent que ho fa servir no sap comptar fins a 60. Hem de crear un producte que ho pugui fer sol.

I ja han trobat la solució?

Ens imaginem un aparell que es posi al pit i compti les respiracions directament. Es pot fer amb un acceleròmetre, un sensor que ara tenen la majoria de telèfons mòbils. És tecnologia molt avançada, però és molt barata. És fascinant que aquesta tecnologia, que fa 10 o 15 anys era molt cara, ara sigui a tots els mòbils. No sabem com ho fa ni ens importa, només ens interessa el resultat. Es tracta d’aplicar això mateix al Tercer Món, amb tecnologia moderna que es pugui utilitzar sense necessitat d’entendre com funciona.

Treballen amb empreses externes. Com funciona el procés?

De vegades paguem d’entrada, de vegades els intentem convèncer perquè ho desenvolupin i, si després ens interessa, ho comprem. Nosaltres no som experts en tecnologia, però sí en les necessitats dels nens, i participem en el procés sobretot fent proves. Ho provem amb nens sobre el terreny, per veure si encaixa amb l’objectiu. Crec que aquest és el factor més important perquè triomfi. Ens hem d’assegurar que sigui el que realment es necessita.

És l’única clau de l’èxit?

La principal és que hi hagi un objectiu ben definit, i que es compleixi. Quin impacte tenim, quantes vides salvem, com millorem l’educació... Però també és important que sigui cost-eficaç, que la manera com ho fem sigui la manera més efectiva d’utilitzar els recursos, i que el procés sigui clar. L’Unicef té la responsabilitat d’assegurar-se que el procés és correcte.

¿Les ONG estan començant a donar importància a la innovació?

Tampoc és que abans no innovessin. Potser simplement no en deien innovació. Les Nacions Unides, l’Unicef i totes les ONG sempre han intentat fer les coses millor i provar coses noves. Ara hem començat a dir-ne innovació i també a donar-hi més importància, sí. Tot el món es mou més ràpid, hi ha més tecnologia, i tothom ho ha d’aprofitar. Les ONG han d’innovar per ser més eficients, igual que les empreses.

Amb la quantitat de productes que mou l’Unicef, ¿qualsevol millora té un impacte molt gran?

Sempre és bo que una empresa o ONG introdueixi una solució innovadora, però en el nostre cas encara més. Tenim una xarxa enorme, i la quantitat de coses que distribuïm és enorme. Quan introduïm una millora, això no només és bo sinó que arriba a moltíssima gent. L’impacte és immens.

stats