Publicitat
Publicitat

INFRAESTRUCTURES

La vaga als trens de Renfe, metro i autobusos embussa Barcelona i apunta una tardor carregada de protestes

El transport alça la veu contra les retallades

La vaga dels treballadors del transport públic contra les retallades i la liberalització del servei ferroviari va provocar retards i aglomeracions a les andanes. El trànsit a Barcelona se'n va ressentir.

Els sindicats van advertir en la manifestació de dissabte passat a Madrid, convocada per mostrar el rebuig ciutadà a les retallades, que la tardor serà calenta. Es preveuen més protestes, fins al punt que no es descarta una vaga general. Que almenys al sector públic els ànims estan crispats es va comprovar ahir en la jornada d'aturada convocada al transport, que va alterar el funcionament dels serveis dels trens de Renfe, el metro i els autobusos. A Barcelona, per exemple, la vaga i les manifestacions van embussar la ciutat i van complicar la mobilitat a l'àrea metropolitana.

Les retallades salarials als treballadors públics, imposades pel govern espanyol, i el procés de liberalització dels serveis ferroviaris, que han d'iniciar Renfe i Adif, eren els arguments esgrimits abans de la vaga. El malestar es va traslladar ahir al carrer, amb manifestacions dels treballadors pel centre de Barcelona -un miler d'empleats van arribar fins a la plaça Sant Jaume-, andanes plenes, ocupació de vies a l'estació de Sants per part d'alguns piquets -que també van increpar la presidenta del PPC, Alícia Sánchez-Camacho, que viatjava en AVE a Madrid- i retards en el trajecte dels combois, sobretot a Rodalies, que en algunes línies (R1, R3 i R4) van arribar fins als 45 minuts.

Satisfacció sindical

Els serveis mínims dictats per la Generalitat i el ministeri de Foment -que els sindicats van considerar abusius- van minimitzar els efectes de l'aturada, que segons els treballadors va ser massiva. De fet, els sindicats van subratllar que la vaga va tenir una incidència del 100% al metro -que repetirà aturada dilluns que ve- i als autobusos de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) del personal que no estava inclòs en els serveis mínims. El seguiment a Renfe va ser d'un 80% i la incidència a Adif va ser menor, del 60%. "Als autobusos, fora dels serveis mínims, el seguiment ha estat absolut", va exposar Salvador Correcher, delegat del comitè d'empresa de TMB, que va reclamar a la Generalitat que protegís els empleats del transport públic de les retallades de l'Estat. En canvi, el ministeri de Foment va xifrar en un 22% l'aturada al transport ferroviari, tal com va informar el secretari d'estat d'Infraestructures i Transports, Rafael Catalá. Foment ha convocat els representants sindicals dels ferrocarrils per reprendre les negociacions de l'estiu sobre el procés de liberalització. El ministeri no va descartar, però, que aquesta transformació provoqui ajustaments de plantilles a Renfe i Adif. La CGT, l'únic sindicat que havia convocat aturades als Ferrocarrils (FGC), va reconèixer que el seguiment de la vaga havia estat "baix" en aquest servei.

Resignació dels usuaris

La menor circulació de combois de metro, d'autobusos i de trens també va provocar embussos a Barcelona. Els accessos a la capital van registrar un 8% més de trànsit que en les hores punta d'una jornada laborable. El Servei Català de Trànsit va detallar que l'increment de mobilitat va provocar que les retencions gairebé es dupliquessin en comparació a un dilluns normal. El trànsit al centre de Barcelona va incrementar-se un 3,8% respecte a qualsevol dia feiner. Tot i que TMB va registrar actes de sabotatge en cinc autobusos, l'alcalde de Barcelona, Xavier Trias, va destacar la manca d'incidents rellevants per la vaga, durant la qual els usuaris del transport van haver de tenir paciència.

A Lleida, els usuaris dels trens Regionals van ser els més afectats per l'aturada a Renfe i Adif. A la línia entre la capital i la Pobla, l'únic comboi que hi circula ahir no va cobrir el trajecte. A Girona el trànsit de passatgers era molt menor, i a Tarragona molts ciutadans van buscar alternatives al transport públic.

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT