Dossier 27/06/2012

Ernest Maragall: "Qui ha de canviar de model no som nosaltres"

Pràctica "Si la Constitució ha deixat d'emparar el català vehicular, hauríem de canviar-la" Crida "Cal més unitat d'acció de la societat i les institucions" Funció "El TS vol entrar en el terreny del legislador"

S.s.
2 min

Com a conseller d'Educació, Ernest Maragall va aprovar el decret que ahir va esguerrar el Tribunal Suprem. Un any i mig després de deixar el càrrec, coincideix amb l'actual conselleria -ara d'Ensenyament- que "la millor resposta" a les sentències dels últims mesos contra la immersió lingüística a les escoles és "l'aplicació pràctica del model".

Com valora les últimes decisions judicials sobre el català a l'escola?

És evident que estem davant d'una ofensiva i un canvi qualitatiu de posició jurídica. Aquí hi ha una reacció política davant del pas que es va voler fer en l'autogovern català quan es va aprovar l'Estatut. Sense canviar res del que ja es feia a les escoles, el sol fet de dir-ho en veu alta ha generat tota aquesta reacció en contra.

Està en perill la immersió?

Qui ha de canviar de model no som nosaltres, sinó ells. Si la Constitució ha deixat d'emparar el català com a llengua vehicular és bàsicament un problema de com s'interpreta ara des d'Espanya aquesta Constitució.

¿Una interpretació que pot eliminar el caràcter vehicular del català?

Cal dir que sort que tenim l'Estatut i la llei d'educació de Catalunya, que són la protecció que permet tirar endavant el model d'immersió lingüística. Crec que estem prou armats normativament per no sentir-nos afectats.

Però la LEC té un recurs pendent al Tribunal Constitucional...

Sí, i aquest serà el següent escenari. Però insisteixo: si la conclusió que finalment domina en l'ànim dels constitucionalistes espanyols és aquesta, farà més evident que mai que el que ha de canviar és la Constitució i no el nostre model.

El decret que ahir va anul·lar en part el Suprem és el d'una etapa inicial, de tres a sis anys, en què la immersió és molt important.

Precisament perquè és una etapa de l'educació no obligatòria, és important assegurar que estigui subjecta al model d'escola catalana. Ara, però, el Tribunal Suprem es posa a fer de legislador educatiu, entra en el terreny de redactor de les lleis, perquè no només diu com interpretar-les sinó que vol dir-nos què haurien de dir les nostres lleis, i aquest paper no li pertany.

Quina resposta creu que cal donar-hi des de Catalunya?

Exigiria encara més unitat d'acció de la societat catalana i de les institucions en defensa de la immersió lingüística.

La comunitat educativa i altres entitats de la societat civil s'han mobilitzat contra les sentències en els últims mesos. Què més creu que haurien de fer?

La majoria catalana que avala el model d' immersió lingüística existeix, hi és, però ha d'esforçar-se per actuar. Això sí, ho ha de fer amb serenitat i fermesa i sense caure en grans exclamacions. Hem de saber reaccionar com a estat en tots els temes, i aquest n'és un.

stats