SOCIETAT
Societat 16/03/2011

Acord entre Aena i sindicats per desconvocar la vaga

El govern espanyol es compromet a mantenir les condicions i els llocs de treball i allargarà el conveni fins al 2018

Acn
3 min
Reunió entre AENA i els sindicats / ACN

BarcelonaEls treballadors d'Aena no faran aturades durant la Setmana Santa ni a les dates claus de les vacances d'estiu. Els sindicats que van anunciar 22 dies de vaga per protestar contra la privatització parcial d'Aena -CCOO, UGT i USO- s'han compromès aquesta matinada de dimecres a retirar la convocatòria després d'assolir un acord amb el govern espanyol que els garanteix la continuïtat dels llocs de treball i les condicions actuals després de la conversió d'Aena. El conveni de l'ens, que expirava el 2014, s'allargarà fins al 2018 i serà d'aplicació per a tots els treballadors d'Aena. També per als que s'integrin a les empreses que gestionaran els aeroports de Madrid i Barcelona.

Les parts han signat després de 17 hores de negociació en què els representants dels treballadors, la direcció d'AENA i el secretari d'Estat de Transport, Isaías Taboas, han debatut punt per punt la proposta que el Ministeri de Foment va posar sobre la taula aquest dilluns. Tot i que estava encarrilat des de primera hora del matí, AENA i els sindicats han necessitat tota una jornada de negociació per acabar de tancar els serrells del document que posa punt i final a l'amenaça de caos als aeroports de l'Estat durant les vacances de Setmana Santa i dies clau de les vacances d'estiu. 



Consolidació de condicions



L'acord implica que els treballadors actuals de la plantilla d'AENA tenen garantit el lloc de treball fins i tot després de la privatització i que se'ls mantindrà també les condicions de què gaudeixen ara com a treballadors públics. A més, el conveni col·lectiu que expirava el 2014 estarà vigent fins al 2018 i s'aplicarà a les concessions dels aeroports de Madrid i Barcelona 'amb tots els seus efectes'. El portaveu de CCOO, José Manuel Lorenzo, ha explicat que el principi d'acord inclou la garantia de la viabilitat de la xarxa d'AENA amb la participació de l'ens a totes les entitats de gestió -inclosos els dels aeroports de Madrid i Barcelona- i el manteniment de tots els llocs de treball i de les condicions de treball. 



El secretari d'Estat de Transport, Isaías Taboas, ha qualificat l'acord de "bona notícia" i ha afirmat que el sector turístic i els ciutadans "poden estar confiats" que podran viatjar durant les vacances de Setmana Santa. A més, ha destacat que amb aquest preacord s'ha aconseguit assegurar la pau sindical per al desenvolupament del nou model aeroportuari. "Un cop més ha quedat demostrat que el diàleg, encara que sigui molt intens com en aquestes últimes hores, serveix per desbloquejar els conflictes", ha sentenciat.



Presència als òrgans de gestió privatitzats



Segons Taboas, amb la signatura d'aquesta matinada "queden garantits els drets, els llocs de treball i tota la capacitat de gestió d'AENA, i per tant aquest és un bon acord per a totes les parts". També ha explicat que l'acord inclou el compromís que AENA "mantingui una presència als consells de les societats concessionàries", fet que "permet AENA mantenir la política de ser la primera operadora mundial en aeroports".



Segons els sindicats entre aquesta setmana i la setmana vinent convocaran els òrgans pertinents que seran els qui s'encarregaran de desconvocar oficialment la vaga. Tot i que les negociacions s'han allargat fins ben entrat el dimecres, Foment no ha volgut posposar la reunió i ha preferit tancar un acord encara que fos de matinada. El president del govern espanyol i el ministre de Foment afronten aquest dimecres al Congrés preguntes de l'oposició sobre la qüestió.



2.800 treballadors de Barcelona i Madrid



El principal escull de les converses ha estat la situació en què quedaran els 2.800 treballadors que passarien a formar part de la plantilla de les empreses que es facin amb la gestió dels aeroports de Barcelona i Madrid. USO ha estat bel·ligerant en aquest punt perquè entenia que el règim de concessió per a 30 o 40 anys implica la privatització total dels aeroports, encara que AENA mantingui el 51% de les accions.



Sandvitxos i amenaces d'abandó



Els sindicats han denunciat que, com a estratègia paral·lela en la negociació, AENA no ha volgut servir cap mena de sopar fins que no han estat encarrilades les negociacions. Els sandvitxos no han entrat a la sala de reunions fins passades les 12 de la nit i després que els representants dels sindicats es queixessin. 

Passades les cinc de la matinada, i quan les parts estaven esgotant les vies de negociació, CCOO ha amenaçat d'abandonar la taula. De fet, el portaveu César Revuelta i uns quants representants sindicals han esperat a la planta baixa de l'edifici d'AENA fins que els han avisat que s'havia assolit un acord en l'últim escull.

stats