INFRAESTRUCTURES

Adif s’oblida de Catalunya a l’hora de complir el pressupost

Només ha executat el 26% del que havia previst, una diferència abismal respecte a altres comunitats

Adif s’oblida de Catalunya a l’hora de complir el pressupost

En els pressupostos generals de l’Estat (PGE) del 2015, Adif havia previst invertir a Catalunya 118 milions d’euros, però finalment només han sigut 31 milions, una quarta part. La setmana passada l’Estat va fer un estriptis inèdit pel que fa a l’execució dels pressupostos de l’any passat, que posa en evidència la queixa que la Generalitat -de tots els colors polítics- reitera des de fa dècades com la cançó de l’enfadós: la poca inversió del govern espanyol en infraestructures a Catalunya. Fins al 2015, al document on s’explica la distribució territorial de la inversió del sector públic estatal només s’hi detallava el grau d’execució del pressupost de cada ministeri en cada comunitat, però en quedaven fora les empreses públiques, com Adif i Renfe, per exemple. Aquest any sí que s’han inclòs, i surten a la llum algunes dades significatives. El grau de compliment del pressupost d’Adif a Catalunya és el segon més baix, només superat per unes dècimes per Cantàbria, amb un 26,8% d’execució. I el percentatge d’execució dels pressupostos de Renfe és encara més petit que el d’Adif (5,1%), però en aquest cas no hi ha discriminació territorial perquè a tot l’Estat ha fet el mateix.

“És un escàndol”, diu a l’ARA el conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, en conèixer el detall d’unes xifres que ja intuïen. “Tenim menys inversió de la que hauríem de tenir i molta menys execució del que és acceptable, no estem parlant d’un 15% de desviació”, afegeix el conseller, que considera que això fa perdre credibilitat a l’Estat.

D’on surt aquesta gran diferència entre el pressupost i l’execució? Segons té comptabilitzat la conselleria de Territori, el 2015 s’han executat obres en algunes estacions per valor d’uns 4 milions d’euros, i 4 milions més en catenàries, però segons el departament no s’ha tirant endavant cap obra rellevant. Aquests 8 milions formen part del minso 2% de compliment dels 306 milions pactats entre l’exconseller de Territori Santi Vila i la ministra Ana Pastor el 2013, que s’havien d’executar en tres anys. Del 2015 també hi ha part de les obres del desdoblament entre Vandellòs i Tarragona, però s’estan fent a un ritme inferior al previst -havia d’estar en servei el 2015 i la data més pròxima ara és el 2017-. I la llista del que no s’ha fet tot i que era als PGE és llarga: les obres previstes en el Pla de Rodalies, el tercer fil entre Castellbibal i Tarragona i els accessos al port de Tarragona.

Un portaveu d’Adif a Catalunya replica al conseller i explica que aquestes dades són certes “però són dades fredes”, ja que considera que no es pot dir que tota la inversió de l’Estat a les Rodalies siguin aquests 31 milions d’euros del document oficial. Des del gestor d’infraestructures expliquen que hi ha altres organismes públics que també inverteixen a la xarxa ferroviària, i que per això no es pot simplificar agafant només el 26%. Per exemple, dins la partida pressupostària d’Adif Alta Velocitat -una empresa pública diferent- hi ha la variant de Vandellòs-Tarragona que s’inclou en les obres del corredor mediterrani, i de la qual es beneficiaran els trens regionals, en especial la R16 a Tortosa i els Euromeds. Com també la instal·lació de fibra òptica, que també servirà per a les Rodalies. Aquest 2015 l’execució de la partida d’Adif Alta Velocitat respecte del pressupost és del 65,7% (197 milions sobre els 300 de pressupost).

De la mateixa manera, des d’Adif Catalunya expliquen que un altre organisme, la Societat Estatal d’Infraestructures de Transport Terrestre (SEITT) -un altre braç inversor de l’Estat en la xarxa de trens i carreteres- també aporta molts diners a la xarxa ferroviària, com per exemple l’accés ferroviari a la T1 del Prat o les obres a les estacions de Reus, Caldes de Malavella i del passeig de Gràcia. En el cas de la SEITT, a Catalunya la inversió executada supera amb escreix el pressupost previst: 120 milions sobre els 72 previstos (165% d’execució).

Es podria entendre que la SEITT és l’eina del govern espanyol per compensar les comunitats més perjudicades per Adif, ja que Astúries (1.945%) i Cantàbria (758%) també reben moltíssim més del que havia pressupostat aquest organisme públic, però els números no quadren. Múrcia (478% executat del pressupost), Castella-la Manxa (366%) i el País Valencià (194%) -que són de les comunitats que han rebut més d’Adif del que estava previst- també tenen regals extra de la SEITT. El conseller Josep Rull no nega que les d’Adif no siguin les úniques inversions de l’Estat en ferrocarrils: “Però el problema no és aquest, el problema és el decalatge escandalós entre el pressupost i la seva execució; els compromisos adquirits s’han de complir”.

Inversions “no regionalitzades”

En aquest document de l’execució del pressupost per comunitats hi ha un apartat que parla de les inversions “no regionalitzades”. En el cas d’Adif hi ha 100 milions no assignats a cap comunitat, una xifra que no compensa els 180 milions d’incompliment del pressupost a les que estan per sota del 100% d’execució, i menys quan s’ha gastat 48 milions de més en altres. Pel que fa a les xifres de Renfe, la falta d’execució generalitzada tampoc la compensen els 169 milions sense comunitat assignada, ja que la desviació negativa del pressupost a tot l’Estat és de quasi 400 milions.

Més continguts de