Publicitat
Publicitat

MODA

Les firmes de moda segueixen jugant amb la sabata plana

Ballarines, un clàssic per ballar sobre l'asfalt

Les plataformes, els talons i les sabates planes conviuen aquesta temporada. Si s'opta per la comoditat dels talons de dos centímetres, la selecció es redueix als mocassins i les ballarines, un model del qual no prescindeixen marques com Prada, Pierre Hardy, Chloé i Lanvin, que fins i tot les han fet pujar a la passarel·la.

"Les sabates et transformen i no han de ser altes necessàriament per fer-ho", reivindicava la model i dissenyadora Inès de la Fressange al Finan-cial Times. En contrast amb els prejudicis de les sabates planes, una imatge: la d'Audrey Hepburn, amb uns pantalons Capri i unes ballarines, elegant i sofisticada amb un look tirant a esportiu. "Són un clàssic a l'altura de les sabates de saló", afirma Inmaculada Urrea, consultora de Sofocomedia.

De l'escenari al carrer

Les ballarines van deixar de ser un calçat exclusiu de la dansa i van saltar a l'asfalt el 1941, quan la dissenyadora americana Claire McCardell va incloure unes sabatilles de ballet a la seva col·lecció. "La mare de la fórmula del ready-to-wear", com recorda Urrea, va demanar al prestigiós dissenyador especialitzat en calçat de teatre Salvatore Capezio que els incorporés unes soles per fer-les aptes per caminar pel carrer. Als cinquanta, la casa parisenca Repetto va elaborar les ballarines Cendrillonper a Brigitte Bardot; al seixanta, Salvatore Ferragamo creava unes sabates de pell fetes d'una sola peça per a Audrey Hepburn, prenent com a referent els mocassins dels indígenes americans. Urrea afegeix que Giorgio Armani "va alliberar les dones del taló" i va fer unes sabates planes per portar amb vestits de nit només deu anys més tard.

Delicades tot terreny

La tornada a l'estètica dels cinquanta i els seixanta -per la tendència cíclica de la moda- i l'opció de confort amb feminitat de les ballarines són alguns dels motius que n'expliquen la revifalla, segons Úrsula Mascaró, cap de disseny de les firmes Mascaró, en què destaca la marca Pretty Ballerinas. "Vam néixer el 2005, com a homenatge al nostre avi i a allò que sabíem fer millor, les ballarines", diu la dissenyadora. La clau de l'èxit, afegeix, ha estat haver reconvertit els models clàssics que passaven desapercebuts als noranta en dissenys divertits, esbojarrats i elegants.

Pretty Ballerinas, Repetto i Casimiro comparteixen un passat -i en alguns casos present- vinculat a l'elaboració d'espardenyes de dansa. "L'escot i el format és el mateix, però a la base se li ha afegit un projecte de disseny, se li han afegit textures, colors i combinacions", sintetitza Cristina Valldeperas, propietària de Casimiro. Una sabata d'essència i forma senzilla permet molts acabats i combinacions. De la Fressange indica que unes ballarines negres d'allò més chic poden ser les úniques sabates en una maleta de viatge; i Valldeperas ens recorda que tenen la mida ideal per cabre dins de la bossa i fer de sabata de recanvi. Per a moltes dones, però, continuen sent l'opció predilecta.

Més continguts de