COMERÇ
Societat 10/10/2015

Barcelona endarrereix l’‘arribada’ del Nadal

La decisió de no encendre la il·luminació fins al desembre indigna els comerciants

Maria Ortega
3 min
Els llums de Nadal es van encendre l’any passat el 21 de novembre,  i aquest any ho faran deu dies més tard.

BarcelonaEl tret de sortida oficial a la campanya de Nadal a Barcelona, visualitzat amb l’encesa de la il·luminació nadalenca, l’any passat va ser especialment aviat: el 21 de novembre. El nou equip de govern ha decidit que això no es repetirà i ha dictat que aquest 2015 el Nadal -o el vessant comercial de la festa- no arribarà fins al desembre. En concret, el dimarts 1, deu dies més tard que l’any passat. Una decisió que van anunciar ahir el primer tinent d’alcalde, Gerardo Pisarello, i el comissionat de Comerç, Miquel Ortega, en la presentació dels “eixos estratègics” del seu pla per al comerç. L’anunci va fer indignar les principals entitats de comerciants de la ciutat, que lamentaven, també, no haver sigut informades amb anterioritat.

No hi haurà canvis, però, pel que fa als quilòmetres d’enllumenat ni als horaris en què estaran encesos els llums i, amb aquest endarreriment, l’Ajuntament calcula que aconseguirà un estalvi del 20% en despesa energètica. De fet, els arguments que, segons Ortega, han portat a prendre aquesta decisió són, d’una banda, de sostenibilitat i, de l’altra, “ajustar-se millor al calendari nadalenc”. Es manté, també, l’assignació pressupostària de 850.000 euros.

Barcelona en Comú s’ha compromès, de cara a l’any vinent, a treballar conjuntament amb el sector per introduir canvis més importants en el model de promoció econòmica nadalenc de la ciutat. Es buscarà, llavors, reduir la despesa associada a aquesta il·luminació i, també, el consum energètic. El que sí que ja es veurà aquest any és la desaparició de la pista de gel de la plaça Catalunya, que se substituirà per una mostra de comerç responsable i per activitats pensades per a diferents públics. S’ha previst, també, una partida de 160.000 euros per als districtes perquè organitzin activitats nadalenques.

El que ahir va fer esclatar la indignació dels comerciants, però, és la decisió “unilateral” d’endarrerir l’encesa. La Confederació de Comerç de Catalunya denunciava ahir en un comunicat que la data triada pel consistori “no s’adequa a les necessitats del sector” pel fet que no coincideix amb l’inici de la campanya de Nadal, i deixa fora altres iniciatives com el Black Friday, que se celebra el 27 de novembre.

El president de la Fundació Barcelona Comerç, Vicenç Gasca, lamentava ahir que l’equip de govern no hagi atès la seva proposta de fixar la data de l’encesa per a l’últim cap de setmana de novembre, coincidint amb el Black Fridayi en dia festiu. Valorava com a “bona notícia”, en canvi, que no es canviïn els horaris.

Els grups municipals de CiU, el PSC i el PP també van carregar ahir contra aquesta decisió. Si els primers denunciaven que s’actuava “sense diàleg ni consens”, els socialistes constataven la indignació general del sector i el PP acusava Colau d’aplicar una “censura nadalenca”.

Impuls a la moneda local

El govern també va presentar ahir un pla de xoc, dotat amb 150.000 euros, per potenciar el comerç en els onze barris on s’ha constatat que la crisi ha fet més estralls. El pla busca potenciar el comerç de proximitat i fomentar l’obertura de nous establiments. D’altra banda, el comissionat de Comerç va reiterar la voluntat del nou govern d’impulsar una moneda local. Un projecte que està encara en una fase poc avançada, que se centra en la pedagogia entre els comerciants per convèncer-los dels avantatges que els pot comportar aquesta iniciativa. Segons Ortega, les experiències d’altres ciutats confirmen que la moneda local beneficia el petit i mitjà comerç.

stats