Societat 27/10/2016

El port de Barcelona demanarà a l'Estat canvis legals per beneficiar les embarcacions menys contaminants

Les modificacions passarien per augmentar del 5 al 40% les bonificacions per raons mediambientals que s'apliquen sobre la taxa portuària

Europa Press
2 min
El Port de Barcelona demanarà bonificacions per les embarcacions menys contaminants

BarcelonaEl port de Barcelona ha presentat aquest dijous el seu pla de millora de la qualitat de l'aire, que aposta per una política de bonificacions sobre la taxa portuària de fins a un 40% per les embarcacions menys contaminants, i també per l'ús del gas natural liquat (GNL). Ho han explicat el president del port de Barcelona, Sixte Cambra; el director general, José Alberto Carbonell, i el cap de Medi Ambient portuari, Jordi Vila.

Actualment, la llei només permet una bonificació del 5% per raons mediambientals, però el port de Barcelona demanarà al ministeri de Foment modificar la llei de ports per tal que les bonificacions puguin arribar fins a un 40% sobre la taxa d'embarcació, tal com passa en els ports del nord d'Europa, com Rotterdam, Hamburg i Anvers. "Un 5% no és suficient. Buscarem el suport dels grups polítics, i crec que tots els ports de l'Estat hi estaran d'acord", ha assegurat el president del port de Barcelona, Sixte Cambra.

Amb aquest pla, el port promocionarà el GNL com a combustible alternatiu per a embarcacions, maquinària de terminal i camions, ja que redueix un 80% les emissions de NOx i elimina les emissions de partícules sòlides en suspensió i d'òxids de sofre. Per fer-ho, ja s'està començant a adaptar tot el que és necessari perquè es pugui subministrar aquest gas a través del finançament de la Unió Europea. A més, un altre dels punts estratègics del pla és que el 100% de la flota interna de vehicles del port sigui elèctrica l'any 2020.

El pla consta de 25 accions desenvolupades en 53 actuacions. Cambra no ha volgut especificar l'impacte a què es preveu arribar amb totes aquestes mesures sobre l'activitat portuària, però ha explicat que el port de Barcelona produeix "el 7,6% de la concentració mitjana anual de NOx de tota la ciutat". I el director general del port de Barcelona, José Alberto Carbonell, ha detallat que els portacontenidors són responsables d'un 1,7% de la concentració mitjana anual de NOx a Barcelona, la resta d'embarcacions suposen un 2%, els ferris un 1,4% i els creuers, un 1,2%.

stats