Publicitat
Publicitat

INFRAESTRUCTURES

El ministeri de Foment militaritza el control aeri

Zapatero imita Ronald Reagan

Abans d'Espanya ho han fet altres països: els EUA, la República Dominicana i Veneçuela

La militarització del control aeri per restablir l'ordre als aeroports que avui ha pres el govern espanyol és una mesura extrema, però no inaudita. Ronald Reagan ja la va aplicar a l'agost de 1981, quan era president dels Estats Units i una salvatge vaga de controladors aeris nord-americans va amenaçar el sistema aeri del país. En només un dia, 7.000 vols es van cancel·lar.

Dels 13.000 controladors aeris nord-americans que es van posar en vaga el 3 d'agost de 1981, un total de 11.359 van rebre una carta d'acomiadament al cap de pocs dies. Se'ls va vetar tornar a postular-se per una feina federal, apart de tornar a treballar mai més a un aeroport.

El govern dels EUA va substituir els controladors acomiadats per 3.000 supervisors, 2.000 controladors que no van seguir la vaga i 900 militars, aconseguint restablir el trànsit aeri. Aquest pla d'emergència va aplicar-se fins que es van formar nous controladors. Tot i que les companyies aèries van arribar a perdre 80 milions de dòlars diaris durant les jornades més dures de la crisi, van aconseguir mantenir els seus principals vols amb pocs endarreriments o cancel·lacions. Durant la presidència de Bill Clinton, la Casa Blanca va sospesar anul·lar l'ordre, encara en vigor, davant la petició dels sindicats nord-americans que van donar suport a la seva campanya electoral.

També el govern portuguès va decidir, el 13 de febrer de 1990, en un consell de ministres extraordinari, intervenir directament per impedir una vaga de cinc dies prevista pels controladors a partir del 14 de febrer. La fórmula per fer-ho va ser un decret de “requisició civil”. Es tracta d'una mesura que només pot prendre un govern davant situacions que poden generar un perjudici greu al país, ja que deixa sense efecte conflictes laborals.

A Veneçola, membres de les forces aèries del país van decidir fer-se càrrec dels aeroports al 19 de febrer de 1995 per acabar amb l'anomenada 'operació Morrocoy', consistent en què els controladors civils havien alentit l'espai aeri per pressionar per obtenir millores laborals i salarials.

A la República Dominicana, les autoritats d'Aeronàutica Civil de la República Dominicana van decidir el 31 de març de 2004 que militars de la Força Aèria substituïssin els controladors que, segons aquestes autoritats, volien convocar una aturada. Aquesta mesura va adoptar-se després que el president dominicà Hipòlit Mejía emetés un decret que atorgava aquesta competènci a l'Aeronàutica Civil.

Fins i tot a l'Estat, el 18 de maig de 1990 el govern espanyol va decidir, per Reial Decret, militaritzar l'espai aeri de Saragossa, donat que “el 97% del trànsit aeri de Saragossa és militar”.

Més continguts de