Societat 06/11/2013

Neixen els primers nadons exposats a música quan encara eren òvuls in vitro

La Laura i la Marta són els primers nadons que neixen en el món després de ser sotmesos a vibracions musicals quan eren òvuls in vitro sense fecundar. L'Institut Marqués ha posat en marxa aquest innovador mètode per millorar la taxa de fecundació

Efe
2 min
Les microvibracions de la música intenten reproduir les mateixes condicions de l'úter.

BarcelonaEl naixement de la Laura i la Marta ha estat possible gràcies a un programa pioner d'R+D+i que l'Institut Marqués de Barcelona va presentar el mes de juliol passat al congrés de la Societat Europea de Reproducció (ESHRE), celebrat a Londres.

La innovació es basa en l'aplicació de micro vibracions musicals en les incubadores d'embrions en les quals són els òvuls abans de ser fecundats fins al dia en què són implantats a l'úter de la dona.

"Les vibracions de la música remouen els medis de cultiu en els quals es troba l'ovòcit, produeixen un repartiment més homogeni dels nutrients que necessita i eviten que s'acumulin els productes tòxics. Tot això comporta una millora del 5% de la taxa de fecundació, és a dir, de les possibilitats que l'espermatozoide fecundi l'ovòcit", ha explicat la doctora Marisa López-Teijón, cap de Reproducció Assistida d'Institut Marqués.

Segons López-Teijón, els efectes de la música en l'embrió durant la gestació han estat àmpliament estudiats.

Els especialistes expliquen que en el fetus l'oïda comença a formar-se durant les primeres setmanes i que és el sentit que assoleix un desenvolupament intrauterí més gran.

El fetus no només percep sons de l'exterior sinó que és capaç d'identificar la veu de la seva mare i fins i tot, segons estudis recents, en néixer pot arribar a reconèixer aquests sons.

En el cas dels ovòcits, òbviament es tracta d'una cosa totalment diferent, ja que el procés de desenvolupament embrionari no s'ha iniciat i la música s'utilitza únicament com a font generadora de vibracions.

Ara s'haurà d'estudiar si les parelles que aconsegueixen ser pares amb aquest nou sistema tenen nadons que responen de forma especial davant els estímuls musicals.

En el cas de la Laura i la Marta, els seus pares han comentat: "ens va fer molta gràcia saber que la música va afavorir la seva fecundació, ja hem observat com li agrada a la Laura des que va néixer i com la Marta deixa de jugar per escoltar millor una cançó i l'acompanya movent els malucs".

Els laboratoris de reproducció assistida imiten l'ambient i les condicions naturals del cos femení des del moment en què un espermatozoide avança a la recerca de l'òvul: reprodueixen els nivells de temperatura, llum i oxigen que existeixen de forma natural.

"El gran desafiament -ha explicat López-Teijón- era reproduir els moviments peristàltics que tenen lloc a les trompes i l'úter. Alguns grups d'investigació l'han realitzat aplicant vibracions mecàniques a les plaques de cultiu o incorporant als mitjans fluids dinàmics, nosaltres vam decidir utilitzar la música com a font de vibracions".

Després de l'estudi "Impact of exposure to music during in Vitro culture on embryo development" sobre els efectes de la música en la taxa de fecundació, l'Institut Marqués ha obert una nova línia d'investigació per mesurar els seus efectes en altres fases del desenvolupament embrionari.

stats