Societat 19/03/2016

Col·lapse a la N-340 i l’AP7 per reclamar l’alliberament de peatges

Alcaldes, veïns i transportistes recorden les 66 víctimes mortals dels últims cinc anys

Roser Royo
3 min
Alcaldes, veïns i transportistes del camp de Tarragona i l’Ebre col·lapsen la N-340 i l’AP7 per reclamar l’alliberament de peatges

El PerellóAquesta vegada sí que hi hagut unanimitat. Alcaldes, veïns i transportistes del Camp de Tarragona i les Terres de l’Ebre s’han mobilitzat aquest dissabte per tallar la N-340 en tres punts –el Vendrell, el Perelló i les Cases d’Alcanar– i reclamar l’alliberament de peatges de l’AP-7 en aquella part del territori on no hi hagi una via ràpida gratuïta alternativa. Paral·lelament un centenar de vehicles pesants entre camions i autocars han iniciat una triple marxa lenta per l’AP7, des de Tarragona fins al Vendrell, primer anar i després tornar; i per la N-340 des del Vendrell fins a Vilafranca, i des del Perelló fins a l’Aldea, i després fer la mateixa marxa lenta per l’autopista AP-7 fins a l’Hospitalet de l’Infant.

Centenars de veïns, i uns 40 alcaldes de les quatre comarques de l’Ebre i del Tarragonès i Baix Penedès, a més dels delegats del Govern al Camp i a l’Ebre, han participat en el triple tall de carretera, tot i la pluja. En el cas del Perelló, ha estat plovent durant pràcticament els 45 minuts que ha durat el tall. La precipitació ha aconseguit aigualir la jornada reivindicativa prevista just avui per l’inici de l’operació sortida de Setmana Santa. Però sí que hi ha hagut una incidència important a l’AP-7, on s’han registrat cues de 15 quilòmetres en sentit sud, entre Vilafranca del Penedès i Tarragona, a causa de la marxa lenta dels transportistes, fins més enllà de les tres de la tarda. I sobretot ha quedat ben palesa la preocupació que existeix al territori per l’elevada sinistralitat de la N-340, sobretot al seu pas per les Terres de l’Ebre, on els últims cinc anys hi hagut 66 morts a la carretera. “El 80% són per accidents en xoc frontal, i això demostra que es podrien evitar si l’autopista fos gratuïta”, argumenta Àngel Porres, de la Federació de Veïns d’Amposta, present al tall del Perelló. Aquesta vegada els veïns sí que han donat suport de forma activa als talls convocats pels alcaldes. “Entenem que hem acostat posicions. El lema és el mateix que el nostre: 'Prou morts i prou peatges'”, afegeix. Així la reivindicació que s’executin les obres de l’autovia A-7 han passat a un segon terme. “La nostra prioritat ara és l’alliberament de peatges i és per això que estem lluitant”, corrobora l’alcalde del Perelló, Ferran Cid. Ara bé, els veïns van més enllà i al marge de l’imminent alliberament de peatges també reclamen que no es renovi la concessió a Abertis el 2019 i el 2021, independentment de si hi ha o no autovia.

Alcaldes i veïns també coincideixen a denunciar que les rotondes no són la solució per reduir la perillositat de la via. N’hi ha 11 de projectades des d’Alcanar fins a l’Hospitalet de l’Infant i dues ja han estat executades, al Perelló i a l’Ametlla de Mar. Precisament aquesta setmana, la Federació de Veïns d’Amposta ha denunciat el ministeri de Foment per malversació de fons públics per haver-les construït.

“He vingut perquè cada dia agafo la N-340 per anar a treballar i cada dia veig accidents. No m’importa fer cues, el que m’importa és que els accidents són vides que es perden”, argumenta Beatriu Costes, veïna del Perelló. “És una carretera molt perillosa i a la meua edat em fa por conduir-hi”, assenyala per la seva banda Henri Navarro, veí de l’Ametlla de Mar.

Al Vendrell, la pluja no ha fet tant la guitza com al Perelló. “Estem molt satisfets de com ha anat i esperem que aquesta mobilització ajudi a prosperar la moció que hem presentat a la Comissió de Foment del Congrés”, apunta l’alcalde d’Altafulla, Fèlix Alonso.

La circulació viària ha tornat a la normalitat abans de les dues del migdia tant a l’AP-7 com a la N-340 a l’Ebre, on durant el tall viari del Perelló s’han registrat cues de 4,5 quilòmetres. En canvi, a l’AP-7 entre Vilafranca i Tarragona no s’ha normalitzat fins a dos quarts de quatre.

stats