Publicitat
Publicitat

Renfe es desentén de la inundació del TGV a Girona i no torna els diners dels bitllets afectats

 L'operador argumenta que Adif els diu que l'afectació va ser que "condicions meteorològiques adverses", i Adif diu que la inundació no va ser per cap defecte en la construcció de la infraestructura

Usuaris del tren afectat per la inundació de les vies de l'estació del TGV de Girona han denunciat que Renfe no els retorna l'import dels bitllets ja que oficialment li consta que el trajecte es va fer amb normalitat. Des de l'oficina d'Atenció al Client, s'emplaça als viatgers a fer una reclamació, segons han relatat alguns passatgers, que diumenge a la nit van haver de recórrer a un tren Regional que tarda dues hores en arribar a Barcelona o bé a viatjar pel seu compte. Fonts de Renfe han justificat que Adif els va comunicar que la incidència va ser causada per condicions meteorològiques adverses i no pel mal funcionament de les instal·lacions i que per això els diners no es tornen.

Adif ha negat a l'ACN que hi hagués algun defecte en la construcció de la infraestructura i ha matisat que el que es va produir va ser un desbordament de la riera de la Pabordia com a conseqüència de l'excepcional episodi de pluges. Segons fonts de l'ens gestor, aquestes són les conclusions provisionals sobre l'origen dels fets, que encara s'estan investigant.

L'estació es va inundar per segon cop en dos mesos com a conseqüència del fort aiguat que va caure diumenge al vespre a la ciutat. Malgrat que el mateix secretari d'Estat d'Infraestructures, Julio Gómez-Pomar, va visitar la zona el mateix dilluns i es va comprometre a fer les obres per evitar noves inundacions per la via de la "declaració d'emergència", per a Adif les males condicions meteorològiques són les causes de l'anul·lació de l'Avant de diumenge a la nit. Per això, han comentat fonts de Renfe, no es tornen els diners, ja que el reemborsament es produeix en cas, per exemple, d'una avaria mecànica del tren o una mala construcció de la infraestructura.

A les 21.01 h del diumenge, el tren procedent de Figueres amb destí Barcelona i posteriorment -amb un transbord a la capital catalana- a Lleida, Tarragona i Saragossa, va arrencar però va recórrer pocs metres sense arribar a sortir de l'estació fins que es va aturar per la presència de l'aigua a la via. El tren va recular ràpidament i el maquinista va demanar als passatgers que evacuessin els combois i es traslladessin al vestíbul de l'estació a l'espera de rebre més informació. El conductor, però, ja va advertir als viatgers per megafonia que seria difícil poder continuar el viatge.

Quan ha estat hora de reclamar l'import dels bitllets per un trajecte que no va existir, la companyia ha emplaçat els usuaris a fer una reclamació per escrit. A més de remetre's a les causes meteorològiques que al·lega Adif, a l'oficina d'Atenció al Client consta que el tren va sortir amb puntualitat -ho va fer però pocs metres-. El trajecte va quedar anul·lat així com el primer del dia de l'endemà dilluns, amb sortida a les 6.46 h cap a Barcelona, els viatgers del qual van haver d'agafar els trens Regionals. El trànsit ferroviari entre Girona i la capital catalana va quedar restablert pocs minuts després, a les set del matí, tot i que cap a Figueres l'alta velocitat va romandre tallada fins a tres quarts de quatre de la tarda.

Un dels passatgers, Carles Alabau, ha explicat a l'ACN com aquesta setmana s'ha adreçat a la companyia perquè li retornessin els diners del bitllet i que Renfe li va demanar que en tot cas fes una reclamació perquè "el tren havia sortit". Alabau ha recordat que el tren es va arribar a posar en marxa i va haver de recular abans d'endinsar-se al túnel de sortida de l'estació quan l'aigua ja estava baixant. En aquest sentit, ha expressat la seva indignació pels fets, ja que "es va posar en risc els passatgers i els treballadors" en no resoldre el risc d'inundacions després del primer episodi fa dos mesos.

Per la web, un trajecte que tampoc li correspon indemnització

En cas de fer la reclamació via pàgina web, el tren tampoc consta que tingués cap incidència el diumenge passat i informa, tal com ha constatat una usuària d'aquest Avant, Helena Bagué, a qui li apareix el missatge "El bitllet introduït no té endarreriments o deficiències de control associades. No correspon indemnització". Per Bagué, "és una vergonya que ara ens haguem de barallar perquè ens tornin els diners".

Un altre dels passatgers que va agafar aquest Avant diumenge és Josep Giulius, qui va entrar de seguida a la pàgina web de la companyia i li va aparèixer un missatge que era "massa aviat" per reclamar. La seva sorpresa però va ser quan ho va intentar aquest dijous i la pàgina web li va comunicar que tampoc tenia dret a indemnització. "He enviat la queixa a través de la pàgina web, estic a l'espera que em contestin", ha comentat resignat en declaracions a l'ACN.

Més continguts de