GASTRONOMIA
Societat 08/01/2016

Ruscalleda, cara de Catalunya com a Regió Europea Gastronòmica

L’objectiu és difondre l’excel·lència de la cuina catalana en tots els seus àmbits

Trinitat Gilbert
3 min
Ruscalleda, cara de Catalunya com a Regió Europea Gastronòmica

BarcelonaDe gastronomia catalana i saludable se’n parlarà més que mai el 2016. Catalunya és enguany Regió Europea de la Gastronomia, una distinció que s’estrena el 2016 per primer cop, impulsada per la Generalitat de Catalunya, que va presentar la candidatura a l’Institut Internacional de Gastronomia, Cultura, Arts i Turisme (IGCAT). Catalunya ho és juntament amb la regió de Minho (Portugal). La iniciativa ja ha programat desenes d’activitats, com el primer Premi Jove Cuiner Europeu; el pla de consum de fruita a les escoles, o l’impuls de la venda d’aliments de proximitat a restaurants. L’objectiu de tot plegat és difondre la biodiversitat de la cuina catalana des dels seus orígens, a pagès, per convertir el país en “un element clau de singularització com a destinació turística”, informen Joan Girona, director general d’Alimentació, Qualitat i Indústries Agroalimentàries, i Xavier Espasa, director de l’Agència Catalana de Turisme (ACT).

La iniciativa pretén ser transversal. D’una banda, difondrà la cuina d’alta volada, amb una Carme Ruscalleda que n’és ambaixadora, i amb uns germans Roca, d’El Celler de Can Roca, que estrenaran exposició al Palau Robert durant l’últim trimestre de l’any, “per posteriorment itinerar a Girona (espai Santa Caterina), Londres, París i Brussel·les”, diu Xavier Espasa. I amb uns vídeos, que enregistra l’Agència Catalana de Turisme, en què els germans Roca parlen de valors, que Espasa explica que volen “que es converteixin en valors de la marca Catalunya”.

Hàbits saludables

La pagesia, els aliments de proximitat i l’educació en els hàbits saludables seran altres puntals de la iniciativa. Sense pagesos no hi ha cuina. Sense els aliments de proximitat, l’economia local no es reforça. I sense educació en l’alimentació, no s’adquireixen hàbits saludables. D’aquí que també moltes de les activitats previstes estiguin encaminades a reforçar-ho. Per exemple, al mes de maig, el Museu Blau de Barcelona acollirà la Festa de la Gastronomia i Nutrició, amb debats i tallers. Les escoles continuaran acollint el pla de consum de fruita a les escoles, amb què es pretén “reduir els nivells d’obesitat infantil”. Hi haurà promoció dels “restaurants i establiments gastronòmics catalans que han obtingut el segell Venda de Proximitat en reconeixement al seu compromís d’oferir productes de proximitat a les seves cartes”, explica Joan Girona. Del 17 al 19 de juny també està programat Benvinguts a pagès, que comportarà portes obertes a explotacions agràries i ramaderes.

Mentrestant, l’Agència Catalana de Turisme, “per dotar de contingut promocional turístic la Regió Europea de la Gastronomia”, en paraules del director de l’ACT, ha declarat el 2016 Any de la Gastronomia i l’Enoturisme. I aquí és on s’encabeixen noves activitats programades, com el #SomGastronomia Tour, que farà viatjar cuiners catalans a les principals capitals europees -Londres, París, Roma i Berlín- per cuinar amb xefs locals; dos episodis del programa televisiu Masterchef 2016 enfocats en producte i cuina catalans; o el Mercat d’Escapades 2016, que tindrà lloc al mes de maig a la plaça de la Catedral de Barcelona, i que oferirà sortides gastronòmiques i enoturístiques.

Per acabar, Joan Girona i Xavier Espasa afirmen que la finalitat última de la distinció Regió Gastronòmica Europea és posar en valor tota la cuina catalana en el sentit més ampli. “Hem d’aconseguir que l’excel·lència que se’ns reconeix en l’elit de la gastronomia traspuï tota la nostra gastronomia, en tots els nivells”.

stats