SOSTENIBILITAT
Societat 30/03/2015

Les Terres de l’Ebre estrenaran logotip a l’estiu

Identificarà els establiments i productes que compleixin els requisits de qualitat de la Reserva de la Biosfera

Dani Revenga
3 min
El delta de l’Ebre és un destí turístic de referència per als amants de la natura.

Sant Carles De La RàpitaDos anys després que la Unesco designés les Terres de l’Ebre com a Reserva de la Biosfera, les administracions que gestionen aquest reconeixement ja tenen llest el logotip que servirà per promocionar l’oferta turística del territori i els seus productes agroalimentaris. La nova icona juga amb el color verd, com a símbol dels valors mediambientals de les comarques de l’Ebre, i el blau, que identifica el mar, sobre una representació al·legòrica del mapa del Delta i el seu entorn.

El logotip ja ha sigut aprovat pel Consell Consultiu de la Reserva de la Biosfera, un organisme presidit pel conseller d’Agricultura en què, a més de la Generalitat, hi ha representats la Diputació de Tarragona, els ajuntaments i altres agents de les Terres de l’Ebre. Després de Setmana Santa, el logotip rebrà el vistiplau definitiu del Copate, el Consorci de Polítiques Ambientals de les Terres de l’Ebre. A partir d’aquí, les empreses turístiques i de productes agroalimentaris podran iniciar els tràmits perquè se’ls concedeixi el dret a utilitzar-lo. La previsió és que a l’estiu ja es visualitzi als establiments turístics de la zona. Segons Josep Aragonès, responsable del Code (Consorci de Serveis Agroalimentaris del Baix Ebre), “es tracta d’una marca paraigua que ha de donar valor afegit als productes del territori, ja que els associa a aquest reconeixement internacional atorgat per una institució del prestigi de la Unesco”. El logotip, però, no es repartirà alegrement. Aragonès explica: “No volem que sigui elitista, però tampoc banal”. Per aquest motiu, afirma: “Hem fixat uns criteris clars d’adjudicació, que impliquen uns compromisos de qualitat, mediambientals i socials, per no devaluar la marca”.

Alta demanda del segell

Un comitè avaluador farà un seguiment dels establiments i productes autoritzats a utilitzar el logotip i vetllarà perquè aquests requisits es compleixin. Podran sol·licitar el logotip les empreses que treballin en alguna de les dinou activitats fixades, dins dels àmbits del turisme i la producció agroalimentària. El segell de Reserva de la Biosfera es podrà associar a les marques d’aquestes empreses per donar-los el plus de prestigi que comporta el reconeixement de la Unesco. La demanda per començar a utilitzar-lo “és alta”. “De fet, ja hi ha establiments que s’han fet el seu propi logotip afegint el concepte Reserva de la Biosfera per promocionar-se, però amb l’oficial unificarem criteris”, explica Aragonès.

El nou logotip s’utilitzarà a partir d’ara en les campanyes de promoció turística de les Terres de l’Ebre. Al Patronat de Turisme de la Diputació de Tarragona ja estan preparats per començar a explotar la nova imatge: “Ja el tenim traduït a diversos idiomes i està preparat per aparèixer a les nostres campanyes o a les fires on tenim presència”, explica Albert Folch, de l’oficina del Patronat a les Terres de l’Ebre.

“El segell de Reserva de la Biosfera ha de servir per millorar la internacionalització de les Terres de l’Ebre com a destinació turística, ja que és un distintiu de prestigi entre els amants del turisme de natura”, diu Folch. L’any passat un 82% dels turistes de les Terres de l’Ebre provenien de Catalunya -la gran majoria- o d’altres punts de l’Estat. Del 17 i escaig per cent que venien de fora, un 11% eren francesos, seguits a molta distància per altres mercats com els Països Baixos, Alemanya i el Regne Unit. Des del Patronat de Turisme esperen que la designació com a Reserva de la Biosfera i el logotip puguin contribuir a fer créixer aquests mercats emissors. En el punt de mira situen molt especialment el turista francès, que és el que fins ara ha liderat les visites internacionals a les Terres de l’Ebre, per una qüestió de proximitat, però també de tarannà, ja que el turisme de natura hi té molts adeptes.

Objectiu: turisme alemany

Un altre dels mercats amb què es vol intensificar la promoció és l’alemany, que és la primera potència mundial en turisme de natura. Folch assegura que insistiran en aquest mercat, tot i que saben que es tracta d’un treball “difícil”. Pel que fa als russos, el gran fenomen turístic dels últims anys a Catalunya en general i la veïna Costa Daurada en particular, Folch no hi veu possibilitats perquè assegura que el turisme rural “s’acostuma a fer amb vehicle propi, i els russos vénen aquí amb avió i amb un calendari molt tancat d’activitats”.

I, respecte a l’estratègia, Folch considera que “no variarà gaire”: seguirà centrada en els punts forts de la destinació, “els seus dos parcs naturals, el fet que no està massificada, que té un paisatge poc transformat per la mà de l’home i amb una identitat pròpia que es manifesta en la seva gastronomia i el seu folklore”, argumenta.

stats